مرتب کننده تسمه نقاله / کاربرد انواع مرتب کننده های نقاله

مرتب کننده های تسمه نقاله – مرتب کردن مواد حمل شونده

مرتب کننده ها یک جریان پیوسته محصول را می پذیرند و آنها را به مقاصد مناسب منحرف می کنند. مرتب کننده ها نوع خاصی از کانوایرها می باشند که اگرچه طرح بسیاری از آنها بر اساس دیگر کانوایرها می باشند، بسیاری دیگر منحصر به فرد می باشند. بنابراین لازم است آنها را جداگانه بررسی کرد.

بدون توجه به نوع آنها، همگی به یک روش کلی کار می کنند. اختلاف آنها در ظرفیت آنها و محصولی که می تواند جابجا کنند، می باشد. .تمام مرتب کننده تسمه نقاله لاستیکی دو چیز مشترک دارند. اولین آن روش تغذیه محصول به مرتب کننده در جهت مناسب و با طرح فاصله دار است. دومین آن ظروفی است که محصول در آن از مرتب کننده خارج می شود.

خروجی سیستم می تواند کانوایر یا سرسره ثقلی یا محرکه دار باشد در مرتب کننده.کانوایر ورودی که مرتب کننده را تغذیه می کند یک هدف دارد ،تغذیه کردن محصول با جهت و فاصله مناسب به مرتب کننده، برای عملیات مناسب. سیستم تغذیه می تواند به سادگی دو ترمز غلتکی در کانوایر باشد. همچنین می تواند به پیچیدگی یک تسمه اندازه گیری با محرکه سروو باشد که مرتب کننده را تغذیه می کند.

قیمت تسمه نقاله pvc/لیست عرض 20تا200 سانت
نوار نقاله

انواع مرتب کننده ها

مرتب کننده پره ای مرتب کننده های هل دهنده یا کشنده مرتب کننده های انتقالی مرتب کننده چرخدار با شفت طولی مرتب کننده چرخ دار سرعت بالا مرتب کننده های غلتکی قابل هدایت مرتب کننده با موانع متحرک مرتب کننده ارابه ای با گردش مجدد مرتب کننده با سینی گردان مرتب کننده با تسمه عرضی

دلیل پارگی تسمه نقاله/خرابی تسمه نقاله ها

دلیل پارگی تسمه نقاله عوامل زیادی مانند(رولیک،ریگلاژ،طراحی،بار بیش از حد،جنس تسمه) وجود دارد  که باعث پارگی در تسمه نقاله لاستیکی ،  تسمه الواتور برزنتی  و یا تسمه pvc می شود. 

مرتب کننده پره ای

مرتب کننده پره ای که مرتب کننده چوگان بیس بال نیز نامیده می شود از یک بازوی منحرف کننده لولایی که کنار کانوایر نصب می شود و محصول را به خارج هل میدهد استفاده می کند. اینها برای کاربردهای سرعت پائین خوب هستند و برای قطعات با شکل غیرعادی مانند بسته هایا کیسه های پستی استفاده می شوند.

بازوی پره توسط سیلندر هوا یا موتور الکتریکی کار می کند. پره وقتی که محصول حاوی پره باشد به کار می افتد. زمان سیکل نسبتا آهسته است، بنابراین این نوع مرتب کننده فقط برای کاربردهای سرعت پائین استفاده می شوند.

 

مرتب کننده های هل دهنده یا کشنده 

از تجهیزات بادی که در کنار کانوایر نصب می شوند، برای انحراف کار تنها در زاویه 90 درجه استفاده می کنند.هم کانوایر تسمه ای و هم کانوایر غلتکی برای این نوع مرتب کننده ها مناسب هستند. کانوایرهای تسمه ای، ردیابی موقعیت محصول بهتری دارند اما نیروی جانبی انحراف محصول می تواند موجب خروج تسمه نقالهpvc از مسیر شود. کانوایرهای غلتکی حرکت جانبی راحت تری را روی غلتکها ارائه می دهند.

اما دقت ردیابی محصول به خاطر وجود لغزش زیر محصول از دست می رود. این نوع مرتب کننده ها برای قطعات پایدار و سنگین بزرگ مناسب می باشند. هل دهنده یا کشنده انتخاب خوبی برای تغییر مسیر قطعات شکننده نیست زیرا این روش انحراف، کمی خشن است. برخی سازندگان، مرتب کننده های هل دهنده یا کشنده خاصی را برای محصولات سبک و کوچک مانند جعبه های کنترل یا دیگر بسته های کوچک ارائه می دهند.

این تجهیزات معمولا در کنار تسمه های تخت نصب می شود. اما این تجهیزات نیز برای محصولات شکننده توصیه نمی شوند. به خاطر بسپارید که به خاطر آنکه محصول تحت زاویه 90 درجه هل داده می شود، کانوایری که محصول را دریافت می کند باید به قدر کافی پهن باشد تا بزرگ ترین محصول را به شیوه ای پایدار قبول کند. این نوع مرتب کننده ها برای مرتب کننده های با نرخ سرعت پائین تا متوسط در محدوده یک تا 40 محصول در دقیقه مناسب می باشند.

تسمه نقاله ها بنا به دلایل زیر نیاز به استفاده از ریگلاژ بلت نوار نقاله  دارند:

1) اطمینان از مقدار کافی کشش
2) اطمینان از کشش مناسب نوار
3)جبران تغییرات طول نوار
4) فراهم کردن حلقه ذخیره از نوار

مرتب کننده های انتقالی

مرتب کننده های انتقالی از زنجیر یا تسمه استفاده می کنند که بالا آمده تا در تماس با قطعه کار قرار گیرند تا آنها را تحت زاویه قائمه منحرف کنند. بسته به نوع کانوایر اصلی، مرتب کننده انتقالی می تواند قطعات را به یک یا دو طرف منحرف کند. CDLR تنها کانوایری است که مرتب سازی دوطرفه را مانع می شود.

در کانوایرهای با شفت طولی، محرکه مرتب کننده می تواند وابسته به شفت کانوایر اصل باشد.دیگر انواع مرتب کننده ها، خود به واحد محرکه نیاز دارند. جهت محصول تنها 90 درجه از مسیر قبل متفاوت است. مرتب کننده های انتقالی یک مرتب کننده سرعت پائین با حداکثر نرخ 20 تا 25 محصول در دقیقه محسوب می شود. .

 

مرتب کننده چرخدار با شفت طولی 

همانطور که قبلا ذکر شد کانوایرهای با شفت محرکه طولی می توانند به منحرف کننده چرخدار مجهز باشند.از ترکیب یک سری از این منحرف کننده ها می توان برای ایجاد یک مرتب کننده استفاده کرد. معمولا نیروی محرکه چرخ های منحرف کننده وابسته به شفت کانوایر اصلی می باشند.

این مرتب کننده می تواند مسیر خروج محصول را انرژی دهد. مرتب کننده شفت طولی در نرخ های زیر 50 محصول در دقیقه موثر و کارامد است. محصول باید در امتداد جهت انحراف کانوایر تنظیم شود.

پارامترهای طراحی نوار نقاله مانند : سرعت کانوایر  ، ظرفیت و عرض و نوار نقاله / اندازه قطعات بر روی نوار

مرتب کننده چرخ دار سرعت بالا

مرتب کننده های چرخدار بالا رونده سرعت بالا، به طور معمول یک سری منحرف کننده های چرخدار الحاقی به کانوایر تسمه ای تخت می باشند. منحرف کننده ها معمولا دارای محرکه وابسته به تسمه می باشند. لازم است محصول را در راستای کناری منحرف کنند. مرتب کننده چرخدار سرعت بالا، در واقع یک مرتب کننده با سرعت متوسط، با نرخ حداکثر 125 واحد محصول در دقیقه محسوب می شود. .

مرتب کننده های غلتکی قابل هدایت

مانند مرتب کننده های چرخدار بالا رونده سرعت بالا، مرتب کننده غلتکی قابل هدایت نیز یک منحرف کننده متحرک وابسته به کانوایر تسمه ای تخت است. اختلاف اصلی، همانطور که از نامش پیدا است، آن است که به جای چرخ ها از غلتک ها استفاده می شوند.

آنها می توانند به سمت چپ یا راست برای ایجاد ترتیب در هر دو سمت کانوایر بچرخند. بسته به پهنای کانوایر و محصولی که حمل می شود یک نوع منحرف کننده در انتهای کانوایر نصب می گردد. هدف، حرکت هر محصول به یک طرف کانوایر است که سرانجام به مسیر مناسب منتقل می شود.

اگر محصول به قدر کافی بزرگ باشد می توان آنها را به وسط کانوایر حرکت داد و به شکل مناسب منحرف ساخت. مرتب کننده های غلتکی هدایت شونده، در محدوده سرعت متوسط با نرخ تا 125 واحد محصول در دقیقه قرار می گیرند.

قیمت چسب تسمه نقاله/چسبSC2000 نوار نقاله

مرتب کننده با موانع متحرک

مرتب کننده با موانع متحرک یا با کفشک لغزشی متفاوت از تمام مرتب کننده های بحث شده قبلی می باشد. مرتب کننده های قبلی بر اساس کانوایر میزبان استاندارد که یک کانوایر تسمه ای تخت یا غلتکی می باشد استوار هستند، و وسایل افزوده شده به آنها برای ایجاد قابلیت ترتیب بودند. مرتب کننده با موانع متحرک یک واحد کامل می باشد. این مرتب کننده ها طوری طراحی می شوند که کفشک های مرتب کننده از یک سمت کانوایر به سمت دیگر جابجا شده و محصول را از یک سمت کانوایر به سرسره خروجی هل می دهد .

سطح حمل از لوله یا از کانال های آلومینیوم اکسترود شده ساخته میشوند. لوله ها یا کانال ها معمولا از یک زنجیر غلتکی سنگین منشعب می شوند.لوله ها به خاطر فاصله آنان حداقل اندازه محصول را می توانند حمل کنند. برای پایداری محصول، محصول باید حداقل روی سه لوله قرار گیرد، یا طول آن 9 اینچ باشد. کانال ها اجازه حمل محصولات عریض تر و مخلوطی از محصول قابل حمل را می دهد.

به طور کلی مرتب کننده هایی از این نوع نرخ عالی برای جابجایی کارتن دارند. مرتب کننده های با موانع متحرک، از نوع مرتب کننده های سرعت بالا با نرخ از 150 تا 300 واحد محصول در دقیقه می باشند. واحدهای محرکه برای مرتب کننده با کفشک لغزشی معمولا در انتهای مسیر قرار داده می شوند و از دو چرخ زنجیر بزرگ برای درگیر شدن و به حرکت در آوردن زنجیرهای متصل به کانال ها استفاده می کنند.

هزینه ی بالای این نوع مرتب کننده ها آنها معمولا برای سیستم های بزرگ استفاده می شوند و بنابراین بسیار بزرگ می باشند، غیر معمول نیست که یک مرتب کننده با کفشک لغزشی دارای محرکه 5، 75، 10 اسب بخار پا بیشتر باشد. محرکه معمولا مدول خاص خود را دارد، به جای آنکه به بخشی از کانوایر پیچ و مهره شود. محرک انتهایی معمولا تجهیزات روانکاری را برای روانکاری مناسب کفشک و زنجیر در خود جای می دهد. انحراف در مرتب کننده با کفشک لغزشی معمولا در سیستم قابل رویت نیس . زیر کانالها یک مسیر وجود دارد که برای هدایت کفشک طراحی شده است.

در موقعیت انحراف قطعات در مسیر، یک سولنوئید برای انحراف پین ها به صورت قطری نصب می شود، بنابراین کفشک در امتداد کانال می لغزد. اجزای متصله روی کانال هل داده می شود، تا کفشک به گوشه دیگر برسد و محصول در روی کانوایر به سمت مورد نظر هل داده میشود.بسته به طرح مرتب کننده، سیستم می تواند برای هل دادن به طرف دیگر طراحی شود. در این طرح البته لازم است که کفشک در سمت صحیح کانوایر باشد تا وقتی که به انتهای آن می رسد محصول وارد کانوایر شود.

در مسیر برگشت کفشک ها معمولا قبل از آنکه کانال به بالا بیاید یک کج کننده که تمام کفشکها رابه یک سمت هل میدهد وجود دارد.این هل دهنده مطمئن می سازد که تمام کفشها در موقعیت مقابل کانوایر و یا سرسره می باشند. اگر مرتب کننده طوری طراحی شود که به دو طرف منحرف شود، مرتب کننده کج کننده توسط منحرف کننده جایگزین می شود که کفشک را در هر دو سمت که لازم است قرار می دهد. تعداد کفشک ها در هر سمت توسط کنترل کننده سیستم تعیین شده و این تعداد بر اساس اندازه محصول ورودی به کانوایر می باشد.

موضوع مهم و جدی در مرتب کننده های با کفشک لغزشی دسترسی تعمیراتی می باشد. این ماشین ها نیاز به سطح بالایی از دقت و تلرانس برای حفظ حرکت دارند. مهم است که مطمئن شویم اگر سازمان شما قابلیت فنی برای نگهداری مناسب مرتب کننده ندارند، سارنده یا نماینده محلی آن سرویس مربوطه را ارائه دهد.

 رولیک چیست ؟

  • کاربرد و مشخصات انواع رولیک + لیست قیمت 
  • محاسبه فاصله بین رولیک های رفت-برگشت و نقاط بارگیری در نقاله ها

مرتب کننده ارابه ای با گردش مجدد

دو نوع مرتب کننده ارابه ای با گردش مجدد وجود دارد : با سینی گردان و با ارابه تسمه ای عرضی.هر دو، وظیفه مشابهی را بر روی محصولی که حمل می کنند دارند و محصول را در حلقه پیوسته در محل های مورد نظر منحرف می کنند. سینی گردان از یک سینی به عنوان ارابه استفاده می کند که برای انحراف محصول کج می شود. مرتب کننده تسمه ای عرضی از یک تسمه متحرک به عنوان ارابه استفاده می کند که در جهت عمود بر جهت جریان حرکت محصول می باشد. مرتب کننده های ارابه ای با گردش مجدد می توانند از سیستم ورودی محصول به صورت دستی یا اتومات به سینیها استفاده کنند،اگر چه اغلب سیستم ها کامل خودکار می باشد.

پیکربندی این مرتب کننده ها به صورت حلقه پیوسته است. معمولا تغذیه محصول شامل دو یا چند تسمه تحت زاویه ادغامی است که محصول راروی سینی یا تسمه حمل می کنند. معمولا هر نقطه تغذیه می تواند تا 60 واحد محصول در دقیقه را وارد کند. سینی گردان و تسمه عرضی هر دو می توانند تا سرعت( 1000FPM) 5 m/sec کار کنند. هر دو مرتب کننده، مرتب کننده از نوع سرعت بالا محسوب می شوند.

با نرخ 200 واحد محصول در دقیقه برای مرتب کننده با سینی گردان و تا 300 واحد محصول در دقیقه برای مرتب کننده با تسمه عرضی برخی سازندگان انواعی از این مرتب کننده ها را ارایه می دهند که قابلیت تغییر ارتفاع در بخش های شیبدار مسیر را دارد. باید در این طرح مطمئن بود که محصول در حین عبور از شیب ها از پشت کریر نمی لغزد و زاویه آن کم نگه داشته می شود. این نوع مرتب کننده ها باید برای جابه جایی محصولاتی استفاده شوند که توسط دیگر مرتب کننده ها غیر قابل حمل هستند. .

 

کاربرد مرتب کننده ارابه ای با گردش مجدد

 

  • نامه، پاکتها و بسته های کوچک در صنایع پستی
  • جعبه های کفش و لباس، در صنایع کفش و لباس
  • محصولات لفاف پیچی شده با سطح اصطکاک بالا، مانند صنایع سفارشات پستی و توزیع روزنامه
  • صنایع با تنوع زیاد محصول و شكل و رفتار اصطکاکی مانند حمل بار در مراکز فرودگاهی یا کشتی

نوار نقاله بادی چیست؟

نقاله بدون رولیک و قرقره

به نوار نقاله هایی که به جای رولیک از لایه ای از هوا در زیر بار و تسمه نقاله استفاده میشود، نوار نقاله بادی می گویند.

مرتب کننده با سینی گردان

مرتب کننده با سینی گردان ،برای محدوده وسیعی از محصولات مناسب می باشند. مرتب کننده می تواند محصول را از هر دو طرف تخلیه کنند. محصولات بزرگتر ممکن است دو سینی اشغال کنند و می توانند طوری برنامه ریزی شوند که با هم راه اندازی شوند، تا محصول از جهت مناسب و صحیح منحرف گردد. از آنجا که محصولات بزرگ می توانند در دو سینی حمل شوند فاصله مرکز تا مرکز سینی ها می تواند کاهش یابد، به جای آنکه سینی را بزرگتر در نظر گرفت تا بتواند بزرگترین محصول را حمل کنند.

مرتب کننده می تواند محصول را در یک سرسره شیبدار یا مستقیما در جعبه ها یا کیسه هایی خالی کند. معمولا این واحدها برای کاربردهای سرعت بالا و محصولات سبک وزن طراحی می شوند. اما می توانند برای حمل محصولات تا 75 کیلوگرم (lb 165) نیز به کار گرفته شوند. مرتب کننده با سینی گردان معمولا توسط موتورهای خطی نصب شده در روی هر ارابه کار می کنند.ارابه های مجاور با همدیگر به صورت یک حلقه پیوسته به هم گره می خورند.تنوعی از سیستم های محرکه دیگر نیز موجود است، اما هیچ یک استفاده گسترده ندارد.

برخی سازندگان کوچک، نوعی مرتب کننده ارابه ای ساخته اند که سینی و مکانیزم چرخش آنها روی تسمه نصب گردیده است .در این مورد، مرتب کننده به صورت یک حلقه پیوسته نیست، بلکه یک مرتب کننده از نوع مستقیم است. هر محصول که نباید خارج شود باید مجددا تغذیه شود. در انتهای مسیر مرتب کننده، سینی ها به دنبال تسمه به زیر رفته و به ورودی تغذیه مرتب کننده بر می گردند. دو موضوع را در مورد مرتب کننده با سینی گردان باید مورد توجه قرار داد : اول جنس سینی که باید از آن ساخته شود.

برخی سینیها پلاستیکی، بقیه از تخته چند لایی می باشد. سینی پلاستیکی برای محصولات کوچک و سبک مناسب می باشد. اما می تواند الکتریسته ساکن ایجاد کند، البته وقتی که محصولات پلاستیکی حمل کند. در این مورد مهم است که سیستم اتصال به زمین وجود داشته باشد. سینی های تخته سه لایی معمولا گران تر بوده و از تخته چند لایی با گرید دریایی استفاده می شود. به خاطر ساختار عالی چند لایه آن این تخته چند لایی برای کاربردهای سنگین تر به کار می رود و الکتریسیته ساکن ایجاد نمی کند.

دومین موضوعی که باید به آن توجه کرد وسیله گردش ارابه ها است. وسایل بسیار زیادی برای گردش در بازار موجود است. اهرم های مکانیکی که سینی را به بالا هل می دهند، فقط برای کاربردهای ساده توصیه می شوند روش متداول تر، کار انداز الکتریکی است که توان را از همان منبع قدرت کانوایر می گیرد و در هر جایی از سیستم موجود است. دلیل دیگر آن است که عمل چرخش از مکان سینی مجزا است. بنابراین برای بهینه سازی افزایش ظرفیت مرتب کننده از این روش استفاده میشود.

نقاله مارپیچ چیست ؟

کانوایرهای پیچی و یا نقاله مارپیچی یکی از قدیمی تجهیزات انتقال هستند که جهت جابجایی استفاده می شوند. نقاله های مار پیچی از یک نوار پیوسته فلزی نورد شده که به صورت مارپیچی حول یک شفت یا لوله مرکزی برای تشکیل یک پیچ بلند پیچیده شده است استفاده می کنند.

مرتب کننده با تسمه عرضی

مرتب کننده با تسمه الواتور تسمه عرضی به همان شیوه مرتب کننده با سینی گردان و با چندین نقطه ورودی و تغذیه عمل می کند. اختلاف اصلی آن است که به جای سینی گردان این مرتب کننده ها یک سری تسمه کانوایر مستقل دارند که در عرض همدیگر روی مسیرقرار گرفته اند. برای تغذیه و تخلیه محصول، تسمه عرضی عمل کرده تا یک انتقال کنترل شده حاصل شود.

مرتب کننده با تسمه عرضی به صورت گسترده در تجارت خرده فروشی، در صنایع غذایی و برای تجارت الکترونیک استفاده می شوند. این واحدها سرعت بالایی دارند و برای کاربردهای سبک طراحی می شوند، اما برخی واحدها برای جابجایی بار تا lb) 50 kg110) نیز کارایی دارند. معمولا مرتب کننده های با تسمه عرضی به صورت مستقل توسط موتورهای خطی نصب شده در روی هر ارابه به حرکت در می آیند و ارابه های مجاور، همگی با هم دیگر یک حلقه پیوسته را ایجاد می کنند.

در این سیستم ها نیز واحدهای محرکه متنوعی وجود دارد که هیچ یک استفاده گسترده نمی شود. برخی سازندگان، مرتب کننده های دو سطحی ارائه می دهند. که می تواند ظرفیت دو برابر را در همان فضا ممكن سازد، یا همان ظرفیت را در نصف فضای قبلی، اگر فضا محدود باشد، ایجاد کنند. .

 

تمیز کردن نوار نقاله

تقسیم بندی های مختلفی برای تمیز کننده های نوار نقاله انجام شده است:
1.ابزارهای تراشنده با تماس خطی پیوسته
2.ابزارهای تراشنده با تماس خطی منقطع
3. ….