معرفی مشخصات و کاربرد نقاله بادی

 نوع ساختمان و کارکرد نوار نوار نقاله های که به جای رولیک از لایه ای از هوا در زیر بار و تسمه نقاله استفاده میشود.

نقاله بادی با جایگزینی لایه ای از هوا به جای قرقره های قوسی تحولی را در دهه 1970 به وجود آوردند. این نقاله ها در20سال گذشته در کشورهای اروپایی گسترش یافته اند.

و استفاده از آنها به طور گسترده در حمل بطری و قوطی و تا حدودی حبوبات عمل آوری نشده، بوده است. با وجود این در مجموع پذیرش این نقاله ها به کندی صورت گرفته است. دلایل متعددی از جمله نحوه عملکرد غیرعادی و هزینه های سیستم را می توان ذکر کرد. به علاوه واژه بادی در صنعت بلافاصله هوای فشرده با فشار بالا را درمن تداعی می کند.

در حالی که در عمل این گونه نیست و امروزه ارائه طرح های جدید این سیستم را قابل رقابت با نوار نقاله های معمولی کرده است. ویژگی بارز این سیستم کنترل خوب گردو غبار و ریزش مواد حمل شده است.

نوار نقاله های بادی چیست ؟

نوار نقاله بادی

 رولیک چیست ؟

  • کاربرد و مشخصات انواع رولیک + لیست قیمت 
  • محاسبه فاصله بین رولیک های رفت-برگشت  و نقاط بارگیری 
نقاله بادی

کاربرد تسمه نقاله بادی

 نقاله های بادی برای حمل موادی که به اندازه زیر 2 اینچ خرد شده باشند. یا در مواردی که مشکل خردشدگی ناخواسته یا ایجاد گردو غبار وجود داشته باشد، ایده آل هستند. 

موارد تیپیک کاربرد این نوار نقاله ها حمل زغال خردایش یافته، سیمان و تراشه های چوب و جذابیت ویژه آن، حمل زغال خردایش یافته در نیروگاه ها می باشد.

مزایا و معایب نقاله های بادی نسبت به معمولی

  • 1- علیرغم هزینه برق مصرفی مربوط به دمنده، هزینه برق مصرفی پایین تر است. درکانوایر های افقی به طور متوسط 30% و در نوع  شیب دار به طور متوسط 5 %صرفه جویی می شود. 
  • 2-پایداری بار به علت وجود قرقره بیشتر است. رزش هایی که هنگام عبور بار از روی قرقره ها در نوار معمولی ایجاد می شود حذف شده اند.
  • 3- به دلیل حذف دیواره های بارگیری و قرقره ها هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش می یابد.
  • 4- به علت عدم تماس نوار با غلتکها ، سر و صدای کمتری ایجاد می شود.
  • 5- باربری در زوایای شیب بزرگتر امکان پذیر است زیر اثر لرزشی ناشی از عبور نوار از روی قرقره ها وجود ندارد.
  • 6-  بسته بودن نوار باعث کاهش ریزش مواد، کاهش تولید گردو غبار و محافظت در مقابل عوامل محیطی مانند باد و همچنین افزایش ایمنی می شود.

معایب سیستم نقاله بادی:

  1.  هزینه سرمایه گذاری بالاتر به ویژه در مورد نوارهای با محفظه چهار گوش
  2.  عدم دسترسی به نوار در حین کار
  3.  نیاز به طراحی دقیق تر نسبت به نوار نقاله های معمولی
  4. عرض نوار به 12 تا 72 اینچ (300 تا 1800 میلیمتر) محدود می شود.
  5.  نصب سیستم نیاز به دقت بالا دارد زیرا نشت هوا در این سیستم مجاز نیست.

 

ساختمان و نحوه کار کانوایر های بادی

نکته اساسی در نوار نقاله های بادی نکته اساسی در ساختمان تسمه نوار نقاله های بادی این است که لایه ای از هوای کم فشار جایگزین رولیک ها و پایه رولیک شده است. و یک نوار تخت یا قوسی را نگهداری می کند. نوار، وسایل بارگیری و تخلیه و بخش محرکه از نوع معمولی هستند.

پایه رولیک چیست ؟

به طور کلی پایه رولیک نوعی اتصال دهنده و تکیه گاه قرقره ها  می باشد. که برای نصب و اتصال به چهار چوب نوار نقاله مورد استفاده قرار میگیرند.

میزان فشار هوا برای نگاه داشتن بار

فشار لازم برای نگه داشتن نوار و بار آن به راحتی با دانستن وزن نوار و بار تخمینی زده می شود. برای مثال: چنانچه وزن نوار و بار(2  100ib/ft   )( 500 kg/m2) باشد فشاری تنها به اندازه ( 5kpa  (0/7 psi برای بلند کردن نوار نیاز دارد. 

در این سیستم حجم هوای مورد نیاز حداقل است، زیرا ضخامت لازم لايه هوا برای حداقل کردن ضریب اصطکاک تنها 1تا 2میلیمتر (1/16 اینچ) است.

محاسبه حجم هوای مورد نیاز پیچیده است زیرا بستگی به عوامل متعدد از جمله طول نوار، توزیع فشار، فاصله و فطر سوراخ دارد.

سوراخ های محفظه در مرکز نوار قرار می گیرند و به این ترتیب توزیع هوا با توزیع بار روی نوار قوسی هماهنگ می شود. به طور کلی می توان گفت که حجم هوای (0/2-0/3) m/min به ازای هر متر طول نوار (  2-3  c f n  به ازای هر فوت طول نوار) با فشار kpa 5 – 9 در بیشتر موارد کافی است. 

در طرف بازگشت معمولا لایه نگهدارنده هوا وجود ندارد و در اغلب موارد از تسمه  تخت معمولی  با غلتک های برگشت استفاده می شود. 

اما در مواردی هر دو طرف کانوایر داخل محفظه بسته چهار گوش قرار دارند و نوار بازگشت نیز توسط لایه هوا نگه داشته می شود . در این حالت برای جلوگیری از انباشت مواد، استفاده از سیستم تمیز کننده بسیار کارآمد لازم است. در بیشتر موارد بسته بودن دو طرف نوار ضرورت ندارد و به کارگیری محفظه های V شکل اقتصادی تر است.

یوبولت چیست؟

 پیچ کرپی  نوعی از این اتصالات است که به دلیل شکل خاص  خود با عناوینی چون،( کرپی گالوانیزه –  یوبولت – بست لوله – پیچ کرپی – بست دو مهره – یبست زین شکل  ) شناخته می شود.

کرپی الواتور چیست ؟

 بست های دو پایه یا گیره قاشقک  الواتورها، از انواع کرپی ها و اتصال دهنده ها دو سر رزوه میباشد. که جهت اتصال دو قطعه به یکدیگر از آنها استفاده می شود.

تسمه برزنتی

چه موقع از تسمه الواتور برزنتی استفاده می شود؟

تسمه استیل کورد سیمی

 چه زمانی ازتسمه  با کابل های فولادی استفاده می شود؟