تمیز کردن نوار نقاله

انواع تمیز کننده تسمه نقاله-تراشیدن مواد روی نوار نقاله

 

تقسیم بندی های مختلفی برای تمیز کننده های نوار انجام شده است. براساس این تقسیم بندی ها به طور کلی تمیز کننده های تسمه نقاله را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

  1.  ابزارهای تراشنده با تماس خطی پیوسته توسط میله ها، تیغه ها، تیرها یا سیم ها.
  2. ابزارهای تراشنده با تماس خطی منقطع با استفاده از تیغه های تراشنده .
  3. ابزارهای دورانی با استفاده از برس ها و غلتکهای نقاله .
  4. تجهیزات شوینده، آبفشان، آب روب و جت هوا .
  5. ابزارهایی برای ضربه زدن یا ارتعاش توسط ویبراتورها یا وسایل اولتراسونیک.
مرتب کننده تسمه نقاله

مرتب کننده های تسمه نقاله

مرتب کننده ها یک جریان پیوسته محصول را می پذیرند و آنها را به مقاصد مناسب منحرف می کنند. مرتب کننده های نقاله نوع خاصی از کانوایرها می باشند که اگرچه طرح بسیاری از آنها بر اساس دیگر کانوایرها می باشند، بسیاری دیگر منحصر به فرد می باشند. بنابراین لازم است آنها را جداگانه بررسی کرد.

تراشنده های یک یا چند تیغه ای

برای تراشیدن مواد از روی سطح نوار طراحی شده اند. تیغه یا تیغه ها با استفاده از یک وزنه تعادل یا فنر در تماس با نوار نگه داشته می شوند. تیغه تراشنده ممکن است از اجزاء مختلفی مانند ترکیبی از تیغه فولادی و پره لاستیکی تشکیل شده باشد. در تیغه های تراشنده نباید از تکه های نوار استفاده شود زیرا ذرات ریز مواد حمل شده در میان الياف آن گیر می کنند و باعث فرسودگی زیاد پوشش نوار میشوند. لذا؛ تیغه های لاستیکی بایستی از لاستیک یکپارچه بدون هیچ گونه تقویت الیافی ساخته شوند.

 

 

تیغه های تراشنده با سه طرح ساخته می شوند:

  1.  تیغه مستقیم در عرض نوار
  2.  تیغه های چند تکه
  3.  تیغه های مفصلی
 

 تیغه مستقیم در عرض نوار

این نوع تیغه ها چنانچه در تماس با یک طبلک تاج دار استفاده شوند، آنقدر سایش پیدا می کنند تا با شکل نوار و طبلک انطباق پیدا کنند. تیغه ها معمولا قابل تنظیم هستند. به منظور تمیزسازی مطلوب نوار، عمل تمیز کردن در دو مرحله انجام می شود. یک تمیز کننده در جلوی نوار تحت عنوان تمیز کننده جلویی یا پیش تراشنده در جایی که مواد به طور طبیعی از نوار جدا می شوند نصب می شود و تمیز کننده دوم یا تمیز کننده اصلی به طور متداول درست بعد از جایی که نوار از طبلک جدا میشود قرار می گیرد.

 

 تیغه های چند تکه

از چندین تیغه کنار هم که روی یک محور محکم شده و در تماس با نوار قرار می گیرند تشکیل یافته اند. تیغه ها برای قرار گرفتن در مطلوب ترین حالت قابل تنظیم هستند . از آنجا که تیغه های وسطی بیشتر ساییده می شوند بعد از مدتی باید با تیغه های کناری تعویض شوند. استفاده از لایه ها یا دانه های سرامیک می توانند مقاومت تیغه را در مقابل سایش حاصل از مواد تیز مانند کک، خرده های ماسه، سرباره یا شیشه افزایش دهد.

 

 تیغه های مفصلی

شامل تیغه هایی است که بصورت مفصلی روی بازوهایی قرار گرفته اند. بازوها فنرهایی دارند که پره را در تماس با سطح نوار نگه می دارند. تیغه ها با یک الگوی هم پوشان طوری قرار می گیرند که تمام عرض نوار را تمیز کنند. این نوع تمیز کننده نوار بایستی مکرر بازرسی و تنظیم شود به نحوی که تیغه ها برای حرکت و تماس با نوار آزاد باشند.

ریگلاژ

ریگلاژ تسمه نقاله

تسمه نقاله ها بنا به دلایل زیر نیاز به استفاده از ریگلاژ دارند:
1) اطمینان از مقدار کافی کشش
2) اطمینان از کشش مناسب نوار
3)جبران تغییرات طول نوار
4) فراهم کردن حلقه ذخیره از نوار

تمیز کننده های دورانی نوار

شامل محورها یا لوله هایی متحرک هستند که بر روی آنها برس ها یا پره هایی نصب شده است. این برس ها یا پره ها پهن تر از عرض اسمی نوار ساخته می شوند.

 

در برس های دورانی رشته ها معمولا الگوی مارپیچی یا موازی دارند و در دو نوع ساخته می شوند:

  1.  برس دورانی سرعت پایین
  2.  برس دورانی سرعت بالا 

 

 

 برس دورانی سرعت پایین 

با سرعت محیطی ۴۰۰ تا ۶۰۰ فوت بر دقیقه کار می کند و برای مواد دانهای خشک بیشترین کارایی را دارد. عمر بیشتری دارد، زیرا سرعت پایین تر فرسودگی کمتری را برای رشته های برس ایجاد می کند.

 

 برس دورانی سرعت بالا 

با سرعت محیطی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ فوت بر دقیقه کار می کند و بیشترین کارایی را برای مواد دانه ای مرطوب دارد. سرعت زیاد باعث بیرون راندن مواد از رشته های برس به صورت گریز از مرکز می شود. تمیز کننده های دورانی پره ای از پره های موازی یا مارپیچی استفاده می کنند. این پره های لاستیکی عمل تراشیدن را مشابه کاردک انجام می دهند .

پارامترهای طراحی نوار نقاله

محاسبه ظرفیت تسمه نقاله

پارامترهای طراحی نوار نقاله مانند : سرعت کانوایر، ظرفیت و عرض و نوار نقاله / اندازه قطعات بر روی نوار

تمیز کننده های دورانی در دو نوع ساخته می شوند:

  1.  تمیز کننده پره ای دورانی سرعت پایین :  سرعت محیطی این نوع تمیز کننده ۱۰۰۰ فوت بر دقیقه است. برای مواد خشک یا مرطوب استفاده می شوند. سرعت نسبتا پایین باعث عمر طولانی تر پره های لاستیکی می شود.
  2. تمیز کننده پره ای دورانی سرعت بالا :  سرعت محیطی ۴۰۰ فوت بر دقیقه دارند. این نوع از تمیز کننده ها برای تمیز کردن مواد مرطوب و چسبنده ای که به رشته های برس می چسبند و روی آنها انباشت می شوند، کاربرد دارند. جهت حرکت برس ها و پره های دورانی در خلاف جهت حرکت نوار نقاله است. برس های و پره های دورانی با استفاده از زنجیر توسط محور طبلک مجاور، یا توسط یک واحد محرکه جداگانه به حرکت در می آیند.
محرکه نوار نقاله

محرکه تسمه نقاله

تجهیزات محرکه نوار نقاله

نیروی محرکه و موتور  معمولا از موتورهای الکتریکی، مکانیزم های کاهنده دور، ماشین آلات انتقال توان از یک واحد به واحد بعدی و ابزارهای کنترل و ایمنی و همچنین طبلک های محرکه تشکیل شده اند.

آبفشان ها و آب روبها 

در این نوع تمیزکننده، آبفشان های پرفشار آب را به سطح نوار می باشند و یک تراشنده تیغه پلاستیکی طوری در پشت آبفشان نصب می شود که بعد از اینکه آبفشان نوار را شسته و تمیز کرد با عمل آب روبی آب اضافی را از روی سطح نوار جدا کند . با اینکه این نوع تمیز کردن برای مواد خاصی کاملا مؤثر است، اما دو عیب دارد. اول مشکل خارج کردن آب شستشو و دوم نداشتن کاربرد در شرایط یخبندان است.

عواملی که باعث پارگی و خرابی تسمه نقاله ها می شوند.

عوامل زیادی وجود دارد که باعث پارگی و خرابی  در بلت ها می شوند. مانند…..

تمیز کننده هوای فشرده

در این تمیز کننده از جریان مستقیم هوا روی سطح طب استفاده می شود . از این سیستم می توان در جدا کردن مواد خشک تا نسبتا مرطوب از روی سطح نوار استفاده کرد. عیب آن هزینه بالای تهیه هوای فشرده است.

رولیک

 رولیک چیست ؟

  • کاربرد و مشخصات انواع رولیک + لیست قیمت 
  • محاسبه فاصله بین رولیک های رفت-برگشت و نقاط بارگیری در نقاله ها
تسمه الواتور برزنتی

تسمه نقاله برزنتی  

چه موقع از تسمه الواتور برزنتی استفاده می شود؟

تسمه نقاله لاستیکی

تسمه نقاله لاستیکی

 در چه مواردی از تسمه نقاله لاستیکی استفاده می شود؟