انواع سنگ شکن ها در معادن

سنگ شکن فکی

مرحله اول با استفاده از سنگ شکن فکی صورت میگیرد. حداکثر قطر سنگدانه های ورودی به این سنگ شکن در حدود ۴۵۰mm می باشد که پس از انجام عملیات سنگ شکنی سنگدانههایی با قطر حداکثر mm ۷۵ بدست می آید.

سنگ شکن های فکی چگونه کار می کنند؟

سنگ شکن فکی مانند بسیاری از ماشین آلات مانند تسمه نوار نقاله ها با نیروی موتور کار می کند.نیروی موتور در اولین مرحله چرخ ها را به گردش در می آورد در واقع چرخ ها واسطه ای برای انتقال نیروی موتور به محور و در نتیجه به فک متحرک می باشند.

محور محرک این دستگاه به صورت خارج از مرکز کار می کند تا حرکتی تقریباً نا متقارن در فک متحرک ایجاد کند تا سنگ ها خرد شده وسپس به راحتی تخلیه شوند. بنابراین سنگ ها در محفظه خرد کننده که شامل صفحه ثابت فک و صفحه متحرک فک میباشد خرد شده و از طریق حفره انتهایی تخلیه میشوند.


ابعاد بار خروجی دستگاه میتواند بر حسب نیاز حتی در حین کار با تنظیم پیچ های مخصوصی تغییر کند. حداکثر سرعت کار سنگ شکن های فکی در حدود ton/hr ۴-۶ می باشد. عمل خرد کردن با تحت فشار قرار دادن سنگها صورت میگیرد که با کمترین سایش دانه بندی یکنواختی را تولید می نماید. قدرت فشاری این دستگاه در حدود Mpa ۲۰۰ است که برای خرد کردن اولیه سنگ های نسبتاً بزرگ مناسب است همانطور که پیشتر گفته شد حداكثر قطر سنگ های ورودی در حدود ۴۵۰mm باشد.

سنگ شکن های فکی به طور وسیعی برای خرد کردن سنگهای نرم، سخت و با سختی متوسط و کلوخه هایی مانند سربارهی کوره های ،آهن سنگ دانه های ساختمانی و غیره به کار میرود. این دستگاه نه تنها در کارهای عمرانی بلکه در استخراج مواد معدنی و صنایعی چون متالوژی و شیمی به کار گرفته می شود.

مزایای سنگ شکن فکی

(۱) ساختار ساده و نگهداری راحت
(۲) محصول نهایی با ابعاد یکسان
(٣) سرعت خرد کردن بالا

سنگ شکن ضربه ای

همانطور که از نام این سنگ شکن پیداست در اثر اعمال نیروی ضربه ای به سنگ ها آنها را خرد می کند. هنگامی که سنگ ها وارد محفظه ضربه زن دستگاه میشوند صفحاتی که از جنس گرم سخت میباشند و بر روی محور اصلی دستگاه نصب شده اند با سرعت بالایی به آنها ضربه وارد میکنند و باعث خرد کردن آنها میشوند در واقع این مرحله مرحله دوم سنگ شکنی است.

سنگهای خروجی از سنگ شکن فکی ابعادی در حدود mm ۷۵ را دارا هستند که بعد از عبور دادن آنها از سنگ شکن ضربه ای باید به سنگهایی به قطر کمتر از mm ۲۵ تبدیل شوند.


یکی از قابلیتهای این دستگاه الک کردن سنگهای شکسته شده قبل از خارج کردن می باشد. به این صورت که سنگ های با قطر حداثر mm ۲۵ از الک عبور کرده و از دستگاه خارج میشود در حالی که سنگهایی با قطر بیشتر از آن دوباره به محفظه ضربه زن وارد شده و تحت خردایش قرار میگیرند تا به ابعاد مورد نظر برسند. در واقع این فرایند آنقدر ادامه می یابد تا سنگها به شکل دلخواه خرد شده و از بخش پایینی دستگاه تخلیه شوند.

مزایای سنگ شکن ضربه ای

از مزایای این دستگاه در معادن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

.۱ اندازه و شکل محصول نهایی را میتوان با تنظیم فاصله بین صفحات ضربه زننده تغییر داد.
.۲ راندمان بالا
. نصب آسان
.۴ میزان مصرف مناسب برق

سنگ شکن مخروطی (cone crusher)

یکی دیگر از انواع سنگ شکن که برای مرحله دوم سنگ شکنی به کار گرفته می شود سنگ شکن مخروطی نام دارد. این سنگ شکن نیز با استفاده از انرژی برق کار میکند.

طرز کارسنگ شکن مخروطی

کارکرد این دستگاه به این صورت است که سنگها از قیف بالای دستگاه وارد سنگ شکن شده و از بین دو پوسته مخروطی شکل که یکی ثابت و دیگری متحرک ضربه زن می باشد عبور میکنند و بعد از خرد شدن از قسمت زیرین دستگاه تخلیه میشوند.
محور اصلی این دستگاه که انرژی خود را به واسطه تسمه از موتور می گیرد به چرخش در آید و باعث ایجاد حرکتهای لرزشی نامتقارن اعوجاجی) در پوسته داخلی مخروط می شود. در نتیجه ی این حرکت به سنگدانه ها ضربه وارد شده و شکسته میشوند. باتنظیم کردن فاصله ی بین دو پوسته مخروطی میتوان قطر سنگدانه های خروجی را تغییر داد.
این دستگاه شامل یک محفظه روغن میباشد. جریان روغن در دستگاه مانند جریان روغن در موتور اتومبیل باعث نرم کار کردن قطعات و خارج کردن مواد زاید از بین آنها میباشد.

همانطور که میدانیم روغن در اثر جریان بین قطعات گرم میشود و کارایی آن کاهش می یابد برای جلوگیری از این امر در محفظه روغن دستگاه وسیله ای مانند کولر آبی برای خنک کردن روغن تعبیه شده است.
سنگ شکن مخروطی بر خلاف سنگ شکن چکشی سنگدانه ها را سرند نمیکند. قطر سنگدانه های خروجی از سنگ شکن مخروطی کمتر از mm ۲۵ می باشد پس برای جدا سازی و دانه بندی سنگدانه ها نیاز به سرندهای لرزنده است شکل (۱۰)

انواع کارخانجات سنگ شکن

لازم به ذکر است کارخانجات سنگ شکن به دو صورت ثابت و موبایل موجود هستند. معمولاً اگر مقدار سنگ شکسته ی مورد نیاز برای پروژه قابل توجه باشد از کارخانجات سنگ شکن ثابت و در غیر این صورت از کارخانه سنگ شکن سیار استفاده می شود.

البته حجم مصالح مورد استفاده لزومی برای استفاده از کارخانه ثابت ایجاد نمی کند یعنی به عوامل دیگری از جمله مساحت کارگاه نیز بستگی دارد به عنوان مثال در یک پروژه راهسازی به علت طولانی بودن مسیر راه استفاده از سنگ شکن های سیار اقتصادی تر به نظر میرسد.

مطالب مرتبط

تسمه نقاله pvc /از 1 تا 99 تسمه پی وی سی

تسمه نقاله سهند-تسمه نقاله EP 2000

پیچ سنگ شکن/پیچ و مهره های دستگاه های راهسازی/لیست قیمت


تسمه نقاله آرد سازی/نوار نقاله کارخانه آسیاب