داربست های لوله ای

نکات ایمنی داربستها /رعایت ایمنی اتصالات لوله ای

معایب استفاده از داربست و اتصالات و سازه های لوله ای.

– سقوط از ارتفاع ناشی از سرخوردن دسترسی ،ناایمن فقدان تجهیزات حفاظت از سقوط.

– صدمه به واسطه سقوط ،ابزار تجهیزات و مواد زائد.

– برق گرفتگی ناشی از برخورد و تماس با خطوط انتقال نیرو و برق.

– صدمه دیدن و خراب شدن داربست بواسطه عدم تعادل یا بارگذاری بیش از حد.

– تخته گذاری نا ایمن و بد.

موارد ایمنی هنگام کار با داربست و اتصالات لوله ای

داربست بندی وظایف شخص ذیصلاح در خصوص داربست ها تعیین دسترسیهای عملی ایمن برای نصب و برداشت و استفاده از داربست.

بازرسی داربست ها قطعات و اجزای آن قبل از شروع به کار و بعد از هر حادثه ای که میتواند روی درستی قطعات داربست تاثیر بگذارد.

نظارت و هدایت روی نصب ،داربست برداشتن آن و تغییر محل کار.

تعیین اقدامات عملی برای حفاظت از سقوط افراد در هنگام نصب و برداشت داربست.

-تعیین این که آیا کار بر روی داربست در روزهای طوفانی و بادخیز ایمن است.

-تعیین اینکه آیا قطعات و اجزای داربست که از مواد مختلف ساخته شده اند میتوانند با همدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

-شناسایی علل قطعات معیوب داربست مانند اتصالات و u bolt دو اصلاح مخاطرات آن

– طنابهای و سیم بکسل های مورد استفاده در داربستهای معلق و شناسایی نواقص آن

– بازرسی طنابها و ریسمانهای مصنوعی مورد استفاده برای گارد ریلهای میانی یا بالایی داربست.

– انتخاب هدایت و آموزش افرادی که داربست را نصب میکنند و بر میدارند و محل آن را تغییرمی دهند.

-آموزش کارگران در زمینه ،نصب برداشتن ،داربست حرکت دادن کار کردن تعمیر کردن نگهداری یا بازرسی داربستها برای شناسایی مخاطرات کاری مربوطه

 

موارد ایمنی در داربستها عبارتند از:

 

 نصب و برداشت داربست

از 15 تا 20 درصد آسیبهای ناشی از داربست شامل نصب و برداشت داربست است معمول ترین مسئله عدم فراهم نمودن سکوی کاری مناسب برای کارگر در موقع نصب و برپایی داربست .است مسئله بعدی شامل اجزای داربست نظیر اتصالات می.باشد این نقص موجب عدم ثبات داربست یا بی ثباتی داربست میشود، شاید این نقص موجب واژگونی یا فروریختن داربست نشود اما منجر به آن می شود که داربست نوسان و حرکت کند. این بیشتر زمانی رخ میدهد که فقط یک یا دو تخته روی سکوی کار باشد یا اینکه میله های حفاظتی وجود نداشته باشند و در طی نصب و برداشت داربست این مسئله عادی است.

 بالا رفتن و پایین آمدن از داربست لاشكال درصد آسیبهای ناشی از داربست زمانی رخ میدهد که کارگران در حال بالا رفتن و پایین آمدن از داربست هستند بالا رفتن و پایین آمدن از چهارچوبه داربست یک امر شایع است اما پیامد ناخوشایند آن آسیبهای فراوان و مرگ و میر است . بالا رفتن و پایین آمدن از تیرکهای مهار و اتصالات داربست علل بعدی حوادث میباشد برای غلبه بر این مسئله باید نردبانهای مناسبی فراهم کرد.

لغزیدن یا شکستن تخته های سکوی کار

بیشتر آسیبها در اثر لغزیدن یا شکستن تخته ها و اتصالات هستند. اگر تخته های داربست خوب با طناب یا اتصالات و پیچ و مهره بسته نشود یا نا ایمن باشند به آسانی لیز میخورند و سبب آسیبهای جدی می شوند. همچنین اگر تخته های داربست در شرایط نامناسب نگهداری شوند یا اضافه بار بیش از ظرفیتشان روی آنها قرار گیرد شکسته ایمنی ماشین میشوند. بنابرین استفاده از درجه ی درست الوار و بازرسی تخته ها قبل از نصب خیلی مهم است. مسئله شایع دیگر آویزان بودن بیش از اندازه یا کم اندازه تخته روی تکیه گاههایش میباشد. آویزان بودن بیش از حد تخته موقعی که کارگر روی بخش آویزان ایستاده است سبب میشود که تخته به سمت بالا بیاید و واژگون شود. ولی آویزان بودن ،کم منجر به لغزش و سر خوردن تخته روی تکیه گاه میشود.

 بارگذاری نامناسب یا بیش از حد بارگذاری

بارگذاری بیش از حد سبب خمش بیش از اندازه تختهها میشود و میتواند منجر به خراب شدن و شکسته شدن تخته ها شود بارگذاری بیش از حد اغلب در کارهای سنگ کاری و بنایی رخ میدهد. که وزن مواد میتواند از 1500 کیلوگرم روی تخته ها تجاوز کند اگر مواد روی سکوی داربست بطور آویزان رها شوند میتوانند عدم توازن و تعادل روی داربست شوند که در نهایت منجر به واژگون شدن داربست میشود.

عدم تنظیم کامل سکوها

این موقعیت نه تنها در مرحله نصب و برداشت انواع داربست منجر به آسیب میشود بلکه موقع استفاده داربست نیز آسیب و حادثه ایجاد می کند.  طبق قوانین تمام سکوها بایستی حداقل 45 سانتی متر یا ۱۸ اینچ پهنا داشته باشند.

سکوهایی بدون میله های حفاظ

سکوهایی بدون میله حفاظ مشکل جدی ایمنی در طرحهای ساخت است میله های حفاظ نه تنها برای سکوهای بلند اقدام پیشگیرانه حفاظت از سقوط هستند بلکه برای سکوهای کم ارتفاع هم مهم هستند. بیش از یک سوم سقوط ناشی از داربستها بر روی سکوهایی با ارتفاع کمتر از 3 متر میباشد بنابراین میله های حفاظ در طی استفاده معمولی برای تمامی سکوهای کاری بیش از 1/5 متر ارتفاع توصیه میشود. میله های حفاظ برای تمامی سکوهای کاری باید متشکل از میله ،بالایی میله میانی و پاخور باشد.

نقص نصب تمام اجزاء مورد نیاز

نقص استفاده از تمام قطعات و اجزاء درست داربست مشکل جدی ایمنی است در داربست بندی تمام موارد باید درست و کامل نصب شوند. نظیر صفحات پایه داربست مهاربندها یا پشت بندها یا یوبولت ها و پیچ کرپی ها  وسایل ایمن کننده مناسب باید تضمین نماید که داربست ایمن است. تماس الکتریکی با سیمهای بالای سر در اغلب اوقات داربستها با خطوط الکتریکی بالای سر تماس ایجاد میکنند. ولی اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد تقریباً نتیجه همیشه مرگ و میر است. نقص در نگه داشتن فواصل ایمن از خطوط انتقال برق بالای هنگام حرکت کردن روی داربست مشکل جدی است قبل از تلاش برای حرکت روی نواحی باز خارجی داربست برای تضمین اینکه سیم های بالای سر در نزدیکی نیست باید به خوبی بررسی و وارسی شوند. در برخی موقعیت ها برای تضمین اینکه فواصل ایمن مورد نیاز از خطوط برق وجود دارد برداشتن جزئی داربست ضروری است. حداقل فاصله داربست تا خطوط برق از 300 ولت تا 50کیلو ولت پوشش دار بایستی 3 متر باشد و برای ولتاژ بیش از 50 کیلو ولت به ازای هر کیلو ولت 0٫01 متر به فاصله 3 متری اضافه گردد.

بلند کردن اجزاء داربست توسط لیفتراک یا وسایل مکانیکی دیگر مستلزم برنامه ریزی دقیق است و باید از مجاورت و نزدیکی با خطوط انتقال نیرو اجتناب شود کارگران حمل کننده مواد یا تجهیزات روی داربست باید مراقب تماس الکتریکی باشند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *