نحوه صحیح کرپی بستن سیم بکسل

برای دانستن نحوه صحیح کرپی بستن سیم بکسل اول باید درباره سیم بکسل بدانیم.
سیم بکسل چیست؟ سیم بکسل از چندین مفتول فولادی تشکیل شده است که به صورت مارپیچ به یک مفتول مرکزی، یا مغزی، متصل می‌شوند. هر رشته از چندین سیم (مفتول) که به طور مارپیچ دور مفتول مرکزی قرار می‌گیرد، ساخته شده است.

کاربرد سیم بکسل
سیم بکسل به دلیل قابلیت جابجایی و لیفتینگ، در صنایع مختلف از جمله کارخانجات، شرکت‌های حفاری، حمل و نقل، نفت و گاز، معادن، خودروسازی، صنعت برق و ساختمانی، به عنوان یک عنصر اساسی استفاده می‌شود. این تنوع در کاربردها نشان از اهمیت و چندمنظوره بودن سیم بکسل در صنایع مختلف دارد.

سیم بکسل/آسانسور-جرثقیل/کاربرد و میزان مقاومت کششی انواع سیم بکسل

درباره سیم بکسل بیشتر بدانید.
-سیم بکسل چیست ؟   -تاریخچه طناب و طناب های فولادی   -ساخت اولین سیم بکسل ها   -ساختمان سیم بکسل ها

 

بست سیم بکسل یا کرپی چیست ؟

 برای بستن پایه و قلاب سیم بکسل بالابر ساختمانی از یک نوع بست یوشکل به نام کرپی استفاده میشود. یک پیچ و مهره‌ی U شکل که دو طرف آن قلاویز شده است.

بست بکسل چیست؟/ کرپی یوبولت دربست بکسل

این نوع از بست که از یک بولت دو سر رزوه کرپی یو شکل ، روبند و مهره تشکیل می شود ، به عنوان بست های سیم بکسل (گیره کلیپس) جهت اتصال در سیم بکسل و یا طناب استفاده می شوند.

طریقه کرپی بستن سیم بکسل

در اغلب کارگاه ها بخصوص کارگاه های تعمیرات مکانیکی و قسمت های تعمیر غلطک جهت حلقه نمودن سیم بکسل بار بلندکن، به طول های مختلف از روش کرپی بستن استفاده کنند. همچنین روی جرثقیل ها جهت بستن سر سیم بکسل در بست های مورد نیاز مانند جسوکت ها، سیم بصورت کرپی بسته میشود.
اگر کرپی ها درست و بطریقه استاندارد بسته نشوند نه تنها قدرت بلند کردن بار را ندارند بلکه خطر ترکیدن وشكستن کرپی ها و سقوط بار وجود دارد.کرپی ها اگر درست بسته شوند %۸۰-۷۵ تحمل بار استقامت دارند.

 

نکات ضروری هنگام بستن کرپی سیم بکسل

هنگام بستن قلاب توسط بست کرپی به نکات زیر توجه کنید:
استفاده از بست های U شکل نیاز به دقت بالا دارد، از جمله قرارگیری گودی U بر روی بخش انتهایی سیم بکسل و استفاده حداقل از ۳ عدد بست. همچنین، پس از محکم کردن اولیه، باید به صورت منظم چک شده و محکم گردد. برای ایمنی بیشتر، باید استانداردهای بستن کرپی بر روی سیم بکسل را رعایت کرد تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود.


نحوه کرپی بستن سیم بکسل

  1.  قطر سيم بکسل با شماره کرپی ها که همان قطر کرپی است یکی باشد.
  2.  تمام کرپی ها در یک جهت بسته شوند.
  3. کرپی ها باید طوری قرار گیرند که U کرپی طرف سر کوتاه تاشده سیم باشد.
  4.  تعداد کرپی ها بستگی به قطر سیم بکسل دارد ، تا قطر ۱۵ میلیمتر سه عدد کرپی و از ۱۵ میلیمتر به بالا هر ۵ میلی متر یک کرپی اضافه شود.
  5.  فاصله کرپی ها همه مساوی و فاصله هر کرپی با کرپی بعدی به اندازه شش برابر قطر سیم بکسل خواهد بود.
  6.  مهره کرپی در موقع سفت نمودن باید به اندازه ۱/۳ قطر اولیه سیم بکسل محکم و گردد.