نقاله های غلتکی ثابت/رولیک درکانوایر هایی غلتکی/مشخصات-کاربرد

نقاله های غلتکی ثابت

کاربرد و مشخصات رولیک در نقاله و کانوایر های غلتكي ثابت -کانوایر های چرخدار

 

نقاله های غلتکی ثابت یکی از پر کاربرد ترین و به صرفه ترین تجهیزات انتقال هستند که در صنعت جهت جابجایی قطعات و جعبه ها مورد استفتده قرار می گیرند. کانوایرهای ثقلی و ثابت به این دلیل چنین نامگذاری شده اند که هیچ نیرو و قدرتی برای به حرکت درآوردن کالا، به غیر از نیروی انسانی، ندارند و یا اگر نقاله تحت زاویه و شیب نصب شود از نیروی گرانش زمین برای جابجایی استفاده می کنند.

چرخ درالواتور و نقاله های چرخدار و رولیک یا غلتک در نقاله های غلتکی دو قطعه اصلی در نوار نقاله های ثابت می باشند. که بسته به شرایط- نوع کالا – وزن و سرعت جابجایی در نقاله استفاده می شوند. چرخها ها برای بارهای سبک تر بهتر از غلتکها می باشند. کارتونهای خالی و بارهای سبک روی چرخها بهتر از رولیک ها و هرزگرد حرکت می کند. زیرا نیروی مورد نیاز برای غلبه بر اینرسی برای شروع حرکت چندین چرخ بسیار کمتر از نیروی مورد نیاز برای غلبه بر اینرسی شروع حرکت یک غلتک تنهاست.

غلتک ها در شیب رو به پائین و نرخ جریان کم، بهتر کار می کنند. اگر نرخ جریان حرکت کارتون بر روی کانوایر کم باشد. کانوایرهای غلتکی را می توان در کاربردهای شیب دارتر به جای چرخها و بدون شتاب اضافه به کار برد، زیرا جرم غلتک به صورت یک تاخیر انداز عمل می کند. به تدریج به دلیل افزایش اندازه حرکت زاویه ای غلتکها، سرعت کارتن افزایش می یابد.

دسترسی به نقاله های غلتکی ثابت لازم است چون در کانوایرهای ثابت مانند  غلتکی bdlr  امکان گیر کردن یا ایستادن قطعات وجود دارد بنابراین گاهی لازم است که توسط انسان رفع گیر شود. کانوایرهای ثقلی نباید در سیستمهای خودکار که کنترل کامل جریان مواد مهم است استفاده شوند.

رولیک

کاربرد نقاله های غلتکی در صنعت و تجهیزات جابجایی

احتمالا هیچ نوع دیگری از تسمه نقاله pvc   به اندازه نقاله های چرخدار ثابت یا غلتکی ثابت استفاده نمی شوند. آنها می توانند اجناس بسته ای را برای فواصل کوتاه 2 فوت تا فواصل بیش از 100 فوت به خوبی جابجا کنند.

هر نوع محصول سبک وزن تا تخته های سه لایی و بلوکهای سیمانی را می توان روی کانوایرهای غلتکی یا چرخ دار ثابت جابجا کرد. کانوایرهای چرخدار ثابت، قاعدتا برای جابجایی جعبه هایی با زیرصاف، از جنس چوب، فیبر، مقوایی یا پلاستیکی استفاده میشوند. کیسه ها یا بسته های نیمه صلب با زير صاف را می توان روی برخی کانوایرهای چرخدار جابجا کرد. کانوایرهای چرخدار ثابت برای جابجایی قوطی یا بشکه ها ، صندوق با زیرباز، یا کارتن های نرم شده و مرطوب توصیه نمی شوند.

هر چرخ یک نقطه اتکا است و میتواند یک فرو رفتگی در زیر جعبه مقوایی ایجاد کند. لازم است که بار نقطه ای را بدون افزودن چرخهای زیادی، که هزینه را بسیار افزایش میدهد کاهش داد. موضوع بار نقطه ای وقتی که با کیف یا دسته ها مواجه شویم بسیار مهم می شود. اگر محصول بسیار شکل پذیر باشد، غیر قابل جابجایی خواهد بود. در صورت شک داشتن، باید محصول و ظرف روی کانوایر چرخدار مربوطه آزمایش شود تا در تعیین گام مناسب چرخ های کانوایر کمک کند.

تسمه نقاله pvc سبز رنگ منجید دار

کاربرد نقاله هایی در رولیک و غلتک

کانوایر غلتکی ثابت معمولا برای جابجایی چوب زیر صاف، فیبر و ظروف پلاستیکی به کار گرفته میشود. اما برای جابجایی جعبه ها، قوطی ها و یا بشکه های زیر لبه دار، بشکه های کوچک و مواد بسته بندی شده باریک و بلند نیز مناسبند.

همانطور که اشاره شد تنوع انواع بسته هایی که می توان روی کانوایر غلتکی و رولیک دار جابجا کرد بیشتر است، اما کانوایرهای چرخدار را می توان هر جا که کانوایر ثقلی لازم باشد، تا زمانیکه محصول به طور مناسب جابجا شود جایگزین کرد. وقتی از این کانوایرهای بدون موتور استفاده شود مهم است که به زاویه ای که کانوایر نصب می شود توجه شود به طور میانگین شیب مورد نیاز برای کارتن های مقوایی 6 اینچ در 10 فوت برای مسیرهای مستقیم و 5 اینچ در هر 90 درجه در مسیرهای قوسدار است.

محصولات با زیر سخت و محکم به شیب کمتر و محصولات زیر نرم تر به شیب بیشتر نیاز دارد. زاویه شیب با افزایش وزن محصول کاهش می یابد. تجربه و آزمایش تنها روش های عملی برای تعیین شیب عملی می باشند. شیب مورد نیاز بسته به اینکه آیا بیرینگهای چرخها یا غلتکها خشک یا گریس کاری شده اند و رطوبت و دمای محیط چگونه است، تغییر می کند.

زاویه شیب یک مشخصه کاربردی می باشد. در مورد کانوایرهای غلتکی ثابت، اولین بسته شروع به چرخاندن غلتک می کند. دومین بسته اگر نسبت به آن نزدیک باشد نیروی گرانش اولیه را نیاز ندارد تا بر اینرسی غلتکها غلبه کند و اندکی سریعتر از اولین بسته حرکت می کند.

سومین بسته حتی سریعتر حرکت می کند. با گذشت زمان قطاری از محصول می تواند بسیار سریع روی یک کانوایر حرکت کند. سرعت زیاد در فواصل بلند می تواند به محصول آسیب زند، زیرا ممکن است به هنگام توقف له شده و موجب قیچی کردن محصول و خارج شدن از قوسها شود.

تسمه نقاله لاستیکی

 

 

زمان بندی در نقاله های غلتکی

برای خطوط ثقلی بلند تر از 20 فوت که محصول می تواند تجمع یابد، باید احتمال ضربه و فشار خطی بالا را در نظر گرفت. وقتی که حرکت ثقلی بلند تر لازم باشد، تحلیل دقیق لازم است. وقتی کانوایرهای چرخدار و کانوایرهای غلتکی با قطر کوچک مورد بررسی قرار داده شود می توان محور بعضی غلتکها را سفت کرد تا نیروی مقاوم لازم را در برابر حرکت سریع قطعات برای آهسته پائین آمدن آنها را تأمین کند.

تجهیزات تاخیری، مانند چرخهای اینرسی نیز برای کمک به کنترل این وضعیت موجود هستند. کانوایرهای قوسدار ثفلی برای تجمع هیچ گونه محصولی، مگر محصولات استوانه ای و گرد توصیه می شود. فشار خطی ایجاد شده، مانع از مانور حرکت بسته های مستطیلی در قوسها می شود و معمولا بسته ها بر روی حفاظ خارجي فشار می آورند. بنابراین جریان آزاد بسته های بعدی مختل می شود. یکی از کاربردهای خاص کانوایرهای غلتکی ثابت در سیستمهای انبار است. در سیستمهای توزیعدمرتب کننده های نوار نقاله اغلب از جعبه هایی برای حمل محصول استفاده می شود.

جعبه با یک کانوایر غلتک پینی ثابت مونتاژ شده و تحت زاویه ای قرار می گیرد که محصول توسط کاربر برداشته شود و محصول بعدی به پائین برای پر کردن شکاف حرکت کند. برخی جزئیات ارگونومی نیاز به توجه دارند. وقتی که کانوایر چرخدار یا غلتکی ثابت استفاده شود، باید ارتفاعی که در آن اپراتور کانوایر را تخلیه یا تغذیه می کند در نظر گرفته شود. این موضوع تاثیر مستقیم در شیب کانوایر دارد. 

به علاوه همانطور که محصول به پائین کانوایر حرکت می کند، برای توقف به محصول قبلی ضربه می زند. این ضربه می تواند موجب آسیب اپراتوری که سعی می کند محصول را از کانوایر بردارد، شود. اپراتور باید همیشه محصول را از کناره ها بر دارد و هرگز اجازه ندارد دستان و انگشتانش را بین محصول قرار دهد.

مرتب کننده تسمه نقاله

مرتب کننده تسمه نقاله

مرتب کننده ها یک جریان پیوسته محصول را می پذیرند و آنها را به مقاصد مناسب منحرف می کنند. مرتب کننده های کانوایر نوع خاصی از کانوایرها می باشند که اگرچه طرح بسیاری از آنها بر اساس دیگر کانوایرها می باشند، بسیاری دیگر منحصر به فرد می باشند.

کانوایرهای چرخ دار ثابت

کانوایرهای چرخدار ثابت و کانوایر های زنجیر هوایی و به عنوان کانوایر چرخ اسکیت نیز نامیده می شوند، زیرا المان اصلی در ابتدا براساس طرح قدیمی غلتک فولادی چرخ اسکیت بود. اگرچه اختلاف نظر زیادی درباره تاریخچه آن وجود دارد.

گزارش شده است که اولین کانوایرهای ثابت چرخدار در طی ممنوعیت تولید آبجو برای جبران حذف تجهیزات در کارخانجات تعطیل شده، توسعه یافتند. چرخ ها میتوان در بالا یا در پائین چهار چوب نقاله نصب کرد. چرخهای نصب شده در بالا طوری تنظیم میشوند که لبه بالای چرخ، بالاتر از چهارچوبهای جانبی باشد.

چرخهای نصب شده در بائین، بین چهار چوب جانبی قرار می گیرند. کانوایرهای چرخدار ثابت با چهارچوب فولادی یا آلومینیومی مجهز می شوند. چرخها و فاصله اندازها نیر، ازهر دو جنس موجود هستند. چرخها با تنوعی از پوششهای لاستیکی یا تایری موجودند و ممکن است از پلاستیکها ساخته شوند.

چهار چوب آلومینیومی و چرخها، کانوایر را سبک ساخته و برای کاربردهای قابل حمل مناسب می گرداند. لیکن چهارچوب آلومینیومی ظرفیت تحمل بار چهار چوب فولادی را ندارد. در تمام موارد مهم است که مطمئن شویم چهارچوب می تواند وزن بار را تحمل کند. وقتی با نقاله های چرخدار ثابت کار می کنید دو اندازه اهمیت دارد.

اولین اندازه پهنا است. پهنا تابعی از پهنای محصولی است که حمل می شود. اگر چرخها پائین قرار داده شوند کانوایر باید از پهن ترین بسته، پهن تر باشد. اگر چرخ بالا قرار داده شود، غیر عادی نیست که دیده شود محصول از اطراف نقاله بیرون بزند و حتی اندکی به طرفین خم شود مگر آنکه لازم باشد محصول پس از آن، به یک کانوایر باریک تر منتقل شود.

 

اندازه و فاصله چرخ ها در نقاله

برای آنکه این امر ممکن باشد مسیر کانوایر باید از موانع آزاد باشد و محصول بقدر کافی محکم باشد تا از اویزان شدن به پائین تر از چرخهای کانوایر جلوگیری کند. معمولا محصولات می تواند 25 درصد پهن تر از کانوایر باشند. دومین اندازه، فاصله محور چرخها بر حسب فوت است.

این اندازه تابعی از کوچکترین محصولی است که باید حمل شود. هر ردیف از چرخها روی محور مشترکی که معمولا 1/4 اینچ قطر دارند نصب می شوند. محورها اغلب با فاصله مرکز سه اینچ نصب می شوند. این اندازه می تواند کمتر از 1/2. 1 اینچ تا 6 اینچ باشد. فاصله محورها بر اساس طول محصول می باشد.

فاصله محورها نباید بیش از یک سوم طول کوتاه ترین محصول که حمل می شود باشد. فاصله گوشه به گوشه چرخها یا تعداد چرخها در یک محور با توجه به پهنای کوچک ترین بسته و حداکثر باری که حمل می شود تعیین می گردد.

چهارچوب قوس دار برای اتصال مقاطع مجاور مستقیم به یکدیگر به کار می روند. شعاع منحنی با توجه به محصولی که حمل می شود، تعیین می گردد. طول و عرض محصولی که حمل می شود، پهنای منحنی (بین ریلها) را مشخص کرده و پهنای منحنی، پهنای کانوایرهای مجاور را تعیین می کند. اگر بسته بلند باشد، مانند جعبه لامپهای فلورسنت، کانوایر مستقیم متصل به مسیر قوسدار برای این چنین محصولی باید بسیار عریض باشد.

این شرایط کانوایر را گران تر می کند. این وضعیت با استفاده از کانوایر قوسدار با پهنای کمتر و باز کردن بیشتر ریل راهنمای برای اجازه دادن به محصول برای حرکت در قوس تصحیح می شود، اما کانوایر مستقیم مجاور نیز باید پهنای معقولی داشته باشد.

 

نقاله و کانوایر های غلطکی

نقاله های غلتکی ثابت، همان مفاهیم تسمه کانوایر چرخدار ثابت را دارد. قواعد تعیین ابعاد کانوایر همچنان پا برجا است به جز آنکه فاصله عرضی بین چرخها حذف می شود. چهارچوبها هم از فولاد و هم از آلومینیوم ساخته میشوند. انتخابهای بیشتری برای غلتکها وجود دارد.

محدوده قطر غلتکها از قطر 3/ 4 اینچ تا 1/ 2 3 اینچ است. منداولترین ابعاد قطر 1. 4، 1 . 9 و 2 . 5 اینچ می باشد.رولیک ها معمولا پوسته فولادی با بدنه فولادی دارند لیکن غلتکهایی که قطر کمتری دارند، هم از جنس پوسته آلومینیومی و هم فولادی موجود هستند.

تمام ابعاد با غلافها یا روکشهای پلاستیکی مختلف موجود است. کانوایر غلتکی ثابت از یک سری غلتک در فواصل مرکز تا مرکز 3، 4 یا 6 اینچی تشکیل شده اند که بین چهارچوبهای جانبی نصب می شوند. مانند کانوایر چرخ اسکیت، غلتکها می توانند در پائین یا بالای چهار چوب نصب شوند. مقاطع قوسدار با استفاده از غلتکهای استوانه ای و هم غلتکهای مخروطی ساخته میشوند.  

 

کانوایرهای غلتکی

محصولات سبک وزن مد نظر باشد غلتکهای استوانه ای (رولیک)راحت تر می چرخند. عیب رولیک ها این است که محصول به خارج منحنی منحرف می شود و یک فشار در مقابل ریل راهنما ایجاد می کند. یک کانوایر قوسدار با رولیک های استوانه ای، راستای محصول را به خوبی نگه نمی دارد.

اگر محصول گرد باشد، موضوع راستا عاملی مهم نیست. استفاده از رولیک های دوتایی در مسیرهای قوسدار نتیجه بهتری دارد و این گونه نقالههای قوسدار یک بسته مربعی یا مستطیلی را بهتر از یک کانوایر قوسدار با غلتکهای ساده حمل می کند، زیرا ردیف خارجی رولیک ها می تواند سریعتر بچرخد.

در برخی موارد، غلتکهای شیب دار ترجیح داده می شود زیرا راستای محصول به آسانی تنظیم می شود. ولی غلتکهای شیبدار سنگین تر بوده و با محصول بسیار سبک به صورت رضایت بخشی کار نمی کند.

 

مسیرهای انشعابی قوسدار در نقاله های غلتکی

كانوایر غلتکی یا چرخدار ثقلی برای ادغام و جدا کردن بسته ها روی مسیرهای انشعابی نیز استفاده می شوند. زاویه های چرخش استاندارد در مسیرهای انشعابی 30 درجه، 45 درجه، و 90 درجه است. واحد جداسازی 45 درجه معمولا برای جداسازی خودکار بسته ها پیشنهاد نمی شود و باید بسته ها را به صورت دستی همراهی کرد.

استفاده از مسیرهای انشعابی متحرک از نوع چرخ اسکیت ثابت و لولایی یک روش ساده برای منحرف کردن محصول از یک خط به خط دیگر می باشد. مسیر جداسازی می تواند به صورت دستی یا خودکار با یک موتور کوچک یا سیلندر بادی تحریک شود.

 

مقطع دروازه در کانوار های غلتکی

این دروازه ها با یک حرکت عمودی، مسیر را برای ایجاد دسترسی پرسنل، عبور لیفتراک و دیگر تجهیزات مسدود می کنند. مقاطع دروازه سنگین به یک وزنه تعادل، که می تواند از نوع فنری قوی یا یک سیلندر گازی باشد، مجهر می شود.

برخی سازندگان، این دروازه ها را به صورت افقی با یک پین لولایی روی یک انتها و یک تکیه گاه چرخدار روی سمت دیگر ارائه میدهند. این طرح وقتی استفاده میشود که طول نوار نقاله بلند بوده و بلند کردن آن به صورت عمودی صحیح نمی باشد.

 

کانوایرهای انعطاف پذیر غلتکی

کانوایرهای تایت انعطاف پذیر یک طرح خاص با فرم متغیر دارند. این کانوایرها همانطور که از نامشان پیداست طرح انعطاف پذیری دارند و می توانند حول گوشه ها بدون استفاده از یک چهار چوب صلب سنتی خم شوند. این نوع تجهیزات برای باز گذاری و تخلیه دستی برای کاربردهای موقت مناسب است. کانوایرهای انعطاف پذیرد. نوار نقاله های زیپ دار هم با غلتک و هم با چرخ موجود اند.

نوع چرخدار بهتری از نوع غلتکی دارد، زیرا محصول جهت خود را بهتر نسبت به کانوایر حفظ می کند. به هر حال در این مورد نیز برخی محدودیتهایی که قبلا در کانوایر چرخدار ثابت بحث شده وجود دارد. موضوعی را که در کانوایرهای انعطاف پذیر باید مد نظر داشت آن است که همچنانکه کانوایر ادامه می یابد، محور و یا مرکز علتک شروع به بازشدن می کند.

برای محدودسازی انبساط مراکز محورها برای طول مناسب، بر اساس بسته هایی که باید حمل شود باید از محدود کننده استفاده کرد. به هر حال این محدودیتهای نسبت طول منبسط شده به طول فشرده شده کانوایر اثر می گذارد.

 

نقاله های ثقلی غلتکی قابل انبساط

کانوایرهای ثقلی قابل انبساط برای بارگذاری کامیون استفاده میشود. برای بارگذاری، کانوایر باید در جلوی کامیون گسترش یابد. با افزایش بارگذاری، کانوایر به تدریج به عقب فشرده شده و جمع می شود. برای تخلیه کامیون فرایند برعکس میشود. کانوایر می تواند به سرعت و به آسانی روی چرخهایی حرکت کرده در موقعیت قفل شود.

 

قفسه های غلتکدار

کانوایرهای غلتکی و چرخدار ثابت را می توان در قفسه های نگهداری قطعات نیز استفاده کرد. این قفسه ها را می توان در مراکز توزیع و نیز به عنوان انبار قطعات در عملیات خط مونتاژ استفاده کرد. بسته به طرح آنها قفسه می تواند کار تنها و پالتها را حمل کند.

قفسه های غلتک دار را با جبهه شیب دار a جبهه مستقیم bو جریان پالت C می سازند. این قفسه ها می توانند از غلتک یا چرخ ثابت استفاده کنند. قفسه های مخصوص پالت از چرخ یا غلتک سنگین تری برای تحمل بارهای سنگین استفاده می کند.

برخی سازندگان، قفسه های خاصی طراحی کرده اند که یک بستر چرخدار برای نگهداری کارتن دارد. وقتی که این نوع قفسه انتخاب شود باید مطمئن شد که استحکام سازهای کافی برای تحمل بار دارد.

 

برای نگهداری کارتن بر روی این قفسه ها چندین انتخاب وجود دارد :

  1.  آیا محصول از کارتن باز برداشت می شود؟ اگر چنین است باید فضای کافی برای برداشت محصول از بالای کارتن وجود داشته باشد. برای این کار میتوان از قفسه با لبه شیب دار جلویی، سطح کج یا سینی برداشت یا دیگر روشهای کج کردن جعبه از 15 درجه تا 30 درجه استفاده کرد. این کار را میتوان با نصب سینی برداشت روی سطح بالایی و سطح کج در سطح زیرین نیز انجام داد. توجه شود که جعبه کج شده در موقعیت جلو از نظر قابلیت دید و دسترسی بهتر می باشد.
  2.  آیا جعبه پر، از قفسه برداشته میشود؟ فاصله بین سطوح قفسه باید نه تنها فضای حرکت کارتن را در طول کانوایر ممکن سازد، بلکه فضای کافی برای بلند کردن کارتن را در انتهای توقف ایجاد کند. این طرح به طور معمول از قفسه یا جبهه مستقیم استفاده میکند. به دلایل ارگونومی به خاطر بسپارید که وزن کارتنی که در سطح بالا یا سطح پائین ذخیره می شود، ارتفاع و قدرت پرسنل، در استفاده از قفسه مورد توجه قرار گیرد.

تسمه الواتور برزنتی

چه موقع از تسمه الواتور برزنتی استفاده می شود؟