کرپی زیر شاسی کامیون

کرپی‌های زیر شاسی کامیون، معمولاً از پیچ های U شکلی استفاده می‌کنند. این پیچ‌ها برای اتصال محورها به فنرها و نیز اتصال سایر اجزای سخت‌افزاری به کامیون استفاده می شوند.

 

استفاده از کرپی زیر شاسی کامیون

این اتصال دهنده با شکل حرف U انگلیسی با دو بازو یا پایه رزوه دار برای حمایت از لوله‌ها یا اتصال به تیر یا دیواره به کار می‌رود. کرپی‌های زیر شاسی کامیون به تعلیق و فنرهای برگ کمک کرده و پیوند دائمی بین برگ‌های فنر و محور ایجاد می‌کنند. استفاده از پیچ و مهره‌ها در این فرآیند نیروی مورد نیاز برای بستن فنر برگ و اجزا فراهم میکند.
نصب کرپی زیر شاسی کامیوننصب صحیح کرپی‌ها در کامیونها بسیار حیاتی است. خمش فنر برگ در ناحیه بین پیچ‌ها باعث غلظت تنش در سوراخ مرکزی پیچ می‌شود. بستن محکم فنر با پیچ و مهره‌های کامیون از شکستگی سریع برگ جلوگیری می‌کند و باعث حفظ ارتفاع سواری و ویژگی‌های هندلینگ می شود.

 

گشتاور پیچ و مهره های محور کامیون

برای پیچ و مهره‌های محور کامیون، گشتاور تعیین شده بستگی به قطر کرپی پیچ ها دارد. اگر قطر کرپی پیچ ها ۹/۱۶ اینچ باشد، گشتاور باید بین ۶۵ تا ۹۵ فوت باشد و اگر قطر پیچ ها ۳/۸ اینچ باشد، گشتاور باید بین ۳۰ تا ۵۰ فوت باشد.

گشتاور به زبان ساده نتیجه حاصل از چرخش است. از آنجائیکه چرخش نیاز به نیروی گردان دارد، گشتاور در جهت گردش حاصل از نیرو بدست می آید. گشتاور با نام واحدهای بکار رفته برای اندازه گیری آن توصیف میشود بطور مثال اگرنیرو با پوند و فاصله با فوت اندازه گیری ،شود گشتاور حاصل با پوند – فوت یا فوت پوند) مشخص میشود .

نحوه اندازه گیری کرپی شاسی کامیون

این اندازه گیری بر اساس سه بعد می باشد:

  • طول کرپی
  • قلاب کرپی
  • قطر

اندازه گیری طول کرپی زیر شاسی کامیون
در عملیات اندازه‌گیری طول کرپی زیر شاسی کامیون، معمولاً طول پیچ از انتهای پیچ تا داخل خم اندازه گیری می‌شود.

اندازه گیری قلاب کرپی زیر شاسی کامیون
برای این اندازه‌گیری، معمولاً فاصله بین پایه‌های پیچ اندازه گرفته می‌شود. این اندازه‌گیری ممکن است از قلاب در مرکز یک پایه تا مرکز پای دیگر انجام شود.

اندازه‌گیری قطر کرپی زیر شاسی کامیون
برای این کار می‌توانید قطر یکی از پایه‌های پیچ را اندازه گیری کنید. این اندازه‌گیری معمولاً از یک طرف پیچ به طرف مقابل انجام می شود.پ

 

استفاده مجدد از کرپی های کهنه و عمرمفید کرپی زیرشاسی

عمر مفید کرپی زیر شاسی کامیون تا زمانیست که کرپی‌ها از محل اتصال خود باز نشده باشند. استفاده مجدد از کرپی‌ها ممکن است باعث مشکلاتی شود، از جمله رزوه‌های زنگ زده، آسیب‌های ناشی از نصب قبلی، و گشتاور ناپایدار. برای حفظ عملکرد بهینه و ایمنی، توصیه می‌شود که کرپی‌های جدید برای نصب استفاده شوند.

تولید و پخش  انواع اتصالات

کرپی پیچ و مهره U شکلیست با قلاویز در هر دو انتها که برای بستن لوله به یک سطح فلزی استفاده میشود.واژه کرپی به زبان ترکی به معنی پل میباشد.این نوع از بست با نام های پیچ کرپی، پیچ رکابی، یوبولت و…  نیزشناخته می شود.

جنس کرپی ها

کرپی‌های گالوانیزه از جنس فولاد با پوشش رویه‌ای از روی و رویهٔ روی با رنگ آمیزی کرومات استفاده می‌کنند. این ویژگی‌ها باعث مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، پوسیدگی، و پوسته‌شدن لایه رنگ می‌شود. همچنین، سازگاری خوب با فرآیندهای فسفاته و قبل از رنگ‌آمیزی از ویژگی‌های مثبت این کرپی‌ها می باشد.

انواع کرپی آهنی

کرپی مچ فنر با طول پایه ۱۰۰ میلی متر ۸۰ میلیمتر 

انواع کرپی فولادی

-کرپی عقب انترناش
-کرپی جلو و عقب ۹۱۱
-کرپی جلو آمیکو
-کرپی جلو کاویان ۱۰۶
-کرپی عقب و جلوی شهاب

اتصالات کمک فنر کامیون ها

اتصالات کمک فنر در کامیون ها ها بخش مهمی از سیستم تعلیق کامیون ها هستند. یوبولت ها فنرهای بزرگ سیستم تعلیق ماشین شما را کنار هم نگه می دارند. بدون این موارد، سیستم تعلیق کامیون وجود نخواهد داشت.
نشانه های خرابی اتصالات کمک فنر در کامیون ها چیست؟