کانوایر تسمه ای کابلی

کاربرد کانوار کابلی/مشخصات نقاله های کابلی

کاربرد نوارنقاله کابلی-تسمه نقاله کابلی


کاربرد تسمه نقاله کابلی و نوار نقاله های کابلب ، در نوار نقاله های معمولی نوار دو وظیفه حمل بار و انتقال قدرت لازم را برعهده دارد. در نتیجه با توجه به ساختمان ،تسمه نقاله ها از نظر اختلاف ارتفاع و طول مسیر باربری با محدودیت مواجه هستند. برای رفع این محدودیت موضوع جداسازی حمل بار و انتقال قدرت لازم مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه در اوایل دهه 50 تسمه نقاله کابلی و یا تسمه نقاله کابلی ابداع شدند. در این کانوایر ها تسمه نقاله کابلی تنها وظیفه حمل یا نگهداشن بار را بر عهده دارد و انتقال قدرت لازم توسط یک جفت کابل روی نقاله بی انتهای فولادی انجام می شود. طراحی بخش انتقال قدرت یعنی کابلها و بخش باربر یعنی نوار نقاله کابلی به طور کاملاً مستقل از یکدیگر انجام می شود. 

کاربرد تسمه نقاله کابلی چیست پلیمری در کانوایر های کابلی

تسمه نقاله کابلی چیست؟ نوار در نزدیکی لبه های نوار نقاله کابلی و در هر دو روی آن شکافهای پیوسته V شکلی دارد که توسط توری فولادی سبکی تقویت شده است.تسمه نقاله کابلی که از پلمیرهای مهندسی ساخته شدهاند نیاز به تقویت ندارند انعطاف یکنواخت تر و دوام بیشتری دارند. این نوارها در جهت جانبی ،صلب اما در جهت طولی انعطاف پذیرند و در لبه ها یا در نزدیکی آنها توسط دو کابل بدون انتهای موازی به حرکت در آورده میشوند.  از این رو عملکرد این نوارها با نوارهای معمولی تفاوت اساسی دارد این نوارها نیاز به غلتک ها و رولیک  نگهدارنده جهت شکل دادن به تسمه ندارند و در نتیجه مواد حمل شده جابجایی زیادی روی نوار ندارند و با زاویه قرار طبیعی خودشان روی نوار قرار میگیرند و به این ترتیب از بیشترین ظرفیت نوار نقاله کابلی استفاده میشود.

 قرقره ها در کانوایر های کابلی

انتقال نیرو بین نوار و کابل در اثر اصطکاک بین قسمت V شکل و کابل در نوار نقاله های کابلی  انجام میشود. قرقره و رولیک های نگهدارنده که در یک خط قرار گرفته اند تکیه گاه کابل و همین طور نوار هستند استفاده از قرقره های پلیمری با تایرهای فولادی میتواند وزن نوار اصطکاک و سر و صدا و همچنین مجموع هزینهها را کاهش دهد. در بخش محرکه ترتیبی از قرقره ها وجود دارد که در بازگشت،نوار کابل را به زیر نوار هدایت میکنند. 
نوار نقاله کابلی باربری در مسیرهای طولانی را امکان پذیر می سازد. امروزه طول 5 تا 100 کیلومتر (3) تا 63 مایل برای ظرفیت بیش از 500 یا 27 اقتصادی ترین طول شناخته شده است.

 

انواع مزایای تسمه نقاله کابلی 


مزایای تسمه نقاله کابلی در مناطق ناهموار برای فائق آمدن بر مشکلات طبیعی یا انسانی غالباً از چندین کانوایر استفاده میشود. سیستم نوار نقاله کابلی با استفاده از ایستگاههای زاویهای این مشکلات را تا حدی کاهش میدهد باید توجه داشت که در این ایستگاهها نوارهای جداگانه ای وجود دارد اما کابلها یکسان هستند. در قوسهای ملایمتر این مشکل با قوس دادن مسیر نوار نقاله برطرف میشود. این کار با شیب دادن به نگهدارنده های نوار حاصل میشود. به این ترتیب با حذف نقاط انتقال هزینه های عملیاتی و نگهداری کاهش می یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *