زنگ زدگی / جلوگیری از زنگ زدگی پیچ و مهره ها

زنگ زدایی پیچ ومهره

معرفی روش های زنگ زدایی پیچ و مهره و اتصالات

 

حفاظت از پیچ و مهره در مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی

کار اصلی در حفاظت کلی ساختمان های فلزی مانند فنس کشی عبارت است از نگهداری آن ها در مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی.از مقررات ملی ساختمان نکات زیر را به عنوان روش های جلوگیری از زنگ زدگی میتوان موارد معرفی کرد :

  • در سازه های پیچ و مهره ای و یوبولت ها قبل از رنگ آمیزی قطعات توسط دستگاههای سندبلاست و وایربرس تحت نظر واحد کنترل کیفی زنگ زدایی می شوند.
  • زنگ زدایی فلز می تواند بسته به مشخصات فنی طرح به وسیله برس سیمی و یا روش ماسه پاشی تحت فشار و یا ساچمه زنی صورت گیرد .
  • سطح فلز برای عملیات زنگ زدایی و رنگ آمیزی باید خشک باشد. برای جلوگیری از میعان بخار آب ، لازم است درجه حرارت سطح مورد نظر حداقل ۳ درجه سانتیگراد از نقطه نرم محيط بالاتر باشد
  • سطوح آماده شده به وسیله عملیات زنگ زدایی را باید بلافاصله به وسیله لایه ای از ضد زنگ برای مدت محدودی که از مقادیر زیر تجاوز ننماید ، محافظت نمود .

این لایه که قبل از نصب ومونتاژ و رنگ آمیزی دائم اجرا می شود، باید حداقل ۲۰ میکرون ضخامت داشته باشد .

  1. شصت روز برای محیط با رطوبت نسبی کمتر از ۶۰٪
  2. سی روز برای محیط با رطوبت نسبی بین ۶۰٪ تا ۷۵٪
  3. پانزده روز برای محیط با رطوبت نسبی بین ۷۵٪ تا ۸۵٪

*در صورت تجاوز از مدت های فوق و یا در صورت مشاهده زنگ زدگی پیش از رنگ آمیزی اصلی ، باید عملیات زنگ زدایی تکرار شود .

پیچ و مهره معمولی و فولادی

کاربرد و مشخصات پیچ و مهره ها

پیچ و مهره یکی از پرکاربرد ترین و کارآمد ترین اتصالاتی می باشد که در بیشتر ماشین آلات و تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پیچ و مهره یکی از عمده ترین روش های جهت اتصال میکانیکی می باشد.

پیچ و مهره ها

HINGUSRB REWI / روش برس سیمی جهت زنگ زدایی

 معمولا به برس های سیمی دوار اطلاق می گردد .یک روش قدیمی است که برای تمیز کردن درزهای جوشکاری بکار می رود و برای زنگ زدایی قطعات فلزی و یا پیچ و مهره و کرپی مناسب نیست .

عیب اصلی این روش در این است که سطوح مورد نظر صیقلی می شوند. و بنابراین این میزان چسبندگی آستری را به سطح میدهد .در نتیجه باعث افول رنگ آمیزی می شود .

 

SAND BLASTING / سندبلاست پیچ

نتیجه آماده نمودن سطوح برای رنگ آمیزی وقتی رضایت بخش خواهد بود که اینگونه سطوح كاملا تمیز شده باشند.

برای تمیز نمودن سطوح بزرگ نظیر :پل ها ، مخازن ، کشتی ها و غیره ، سیستم سند بلاست دستی با انعطاف پذیری که دارد از بهترین روش ها محسوب می شود.

در این روش از برخورداری مواد خورنده : ( ماسه ، براده آن ، خورده شیشه و غیره )  مخلوط با هوای فشرده استفاده می شود.

ظرفیت تمیز کنندگی دستگاه سند بلاست بستگی به میزان زنگ موجود روی سطح ، نوع مواد خورنده ، اندازه نازل ( قطر نازل ) ، فشار هوا و غیره دارد. باید توجه داشت از ورق با مقاومت یکسان با پروفیل های اجرایی باید استفاده نمود .

 

روش ساچمه زنی جهت زنگ زدایی

ساچمه زنی یک فرایند کار سرد است که در آن سطح قطعه توسط ذرات ریز نسبتا کروی (ساچمه) تحت ذرات شدید قرار میگیرد .

در این روش از سایش جهت از بین بردن زنگ زدگی ها استفاده میشود ، که تحت فشار باد از طرف نازل به سمت عضو مورد نظر گرفته و رنگ ، زنگ زدگی و کثیفی ها را پاک میکنیم .

دلایل شکست پیچ و مهره ها

FAILURE در پیچ و مهره چیست؟

عوامل گوناگونی بر شکست پیچ و مهره ها تاثیر گذارند. مانند: نوع آلیاژ، عملیات حرارتی، ماشینکاری یا نورد شدن رزوه، فرآیند تولید و فاکتورهای طراحی.

فیلر ها

فیلر ها گاهی اوقات به دلیل جفت نشدن سوراخ های اتصال از ورق هایی هم جنس و با مقاومت یکسان مقاطع اصلی باید در اتصال استفاده کرد .

مطابق بند زیر مقررات ملی ساختمان باید توسط بازرس کنترل شود :

  • حد بست اولیه نشان دهنده حالتی است که تمامی سطوح یک اتصال در تماس کامل با یکدیگر باشند . اگر در این وضع ، فضایی خالی بین سطوح اتصال موجود باشد به نحوی که تماس کامل برقرار نشود ، باید اتصال باز شود .
  • پس از قرار دادن ورق پرکننده مناسب و انجام اصلاحات لازم ، تماس کامل برقرار شود.
  • اگر نتوان سوراخ های پیچ ها را به وسیله میله های تنظیم در یک راستا قرار دارد ،
  • میتوان در صورت مجاز بودن از نظر طرح اتصال ، با استفاده از برقو ، سوراخ پیچ ها را گشاد کرد و از پیچ های با قطر بزرگتر استفاده نمود .