پیچ و مهره-بولت/پیچ خشکه-آهنی-فولادی/لیست قیمت-فروش

پیچ و مهره

 انواع پیچ و مهره معمولی و فولادی (پیچ های فرج)

کاربرد و مشخصات پیچ و مهره ها

پیچ و مهره چیست ؟

پیچ و مهره یکی از پرکاربرد ترین و کارآمد ترین اتصالاتی می باشد که در بیشتر ماشین آلات و تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پیچ و مهره یکی از عمده ترین روش های جهت اتصال میکانیکی می باشد. اولین پیچ و مهره ها و اتصالات رزوه ای که به صورت استاندارد تولید شد، در سال 1840 توسط شخصی از انگلستان به نام SIR JOSEPH WHITWORTH بود.

این اتصال دهنده های میکانیکی با چندنوع مختلف در صنعت به کار میروند:

  • بولت(bolt) اتصالاتی که دارای گل و قسمت آچار گیر می باشند و به همراه مهره استفاده میشوند استفاده میشوند.
  • استاد بولت(stud bolt) اتصالاتی که به صورت تمام رزوه و بدون گل و آچارگیر می باشند.
  • پیچ های خودکار(machine screws) پیچ هایی که بدون مهره در صنعت استفاده می شوند.

پیچ خودکار_mdf screws

پیچ خودکار

پیچ تمام رزوه -استاد بولت stud bolt

استاندارد پیچ و مهره ها

 

همه چیز درباره ی پیچ و مهره ها

استاندارد رزوه ها و اتصالات پیچ و مهره ها به 2 نوع مختلف تقسیم (یونیفاید -متریک) می شود.

کشور های اروپایی استاندارد متریک ISO را به عنوان استاندارد ملی خود در رابطه با رزوه ها انتخاب نمودند.در این نوع  استاندارد 322 نوع رزوه وجود دارد که از قطر( mm 1 میلیمتر تا 300 mm)  و گام (0.2 mm میلیمتر  تا 6 mm) متغیر میباشد.

و کشور های  (انگلستان-آمریکا-کاندا) استاندارد اینچی یونیفاید را به عنوان استاندارد خود انتخاب نمودند.در این نوع  استاندارد 322 نوع رزوه وجود دارد که از قطر( mm 1.5 میلیمتر تا 152 mm)  و گام (0.3175 mm میلیمتر  تا6.35 mm) متغیر میباشد.

یوبولت چیست؟

این مدل از بست نوعی بولت دوسر رزوه می باشد که از وسط دو رزوه خم و به شکل یو حالت دهی شده است. یوبولت ها ازانواع بولت ها میباشند که به عنوان متعلقات اتصال در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود.

معرفی انواع فرم ظاهری و کاربرد رزوه در پیچ و مهره ها

 

انواع رزوه در پیچ ها و اتصالات رزوه ای

بیش از 125 نوع رزوه  از نظر هندس و ابعادی وجود دارد ولی نهایتا 30 نوع از انها مورد استفاده قرار میگیرد. رزوه از سه قسمت ریشه، قله و پهلو تشکیل شده شده است . اتصالات مکانیکی مانند پیچها ( Bolt& Stud Bolt) دارای رزوه خارجی بوده و مهره ها و سوراخهای رزوه شده دارای رزوه داخلی هستند.

رزوه ها از نظر شکل هندسی و ابعاد، به انواع گوناگونی بر روی پیچ ایجاد می شوند :

  1. رزوه مثلثی (Sellers)
  2. رزوه تخت
  3. رزوه یونیفاید 
  4. رزوه مربعی 
  5. رزوه ذوزنقه ای 
  6. ویت ورث 
  7. رزوه مارپیچ 
  8. رزوه گرد 
  9. رزوه دره ای

اندازه گیری گام رزوه پیچ

برای اندازه گیری قطر گام رزوه ها می توان از گیج های متعددی استفاده کرد که یکی از این گیج های اندازه گیری میکرومتر رزوه می باشد. که از یک فک ثابت نوک تیز و یک زبانه متحرک برای اندازه گیری قطر کوچک یک رزوه خارجی استفاده می کند.

  • رزوه مثلثی : سطح مقطع رشته مارپیچ در پیچهای با رزوه مثلثی، یک مثلث متساوی الساقین و با زاویه رأس °60 (معمولا) است. پیچهای مورد استفاده در اتصالات معمولا از این نوع
    هستند.
  • رزوه های دنده ذوزنقه ای و یا دنده کبریتی: سطح مقطع رشته مارپیچ در این نوع، یک ذوزنقه با زاویه 30° می باشد. پیچهای با این نوع رزوه برای انتقال قدرت به کار می روند.
  • رزوه های دنده مربعی : سطح مقطع رشته مارپیچ در این نوع، یک مربع (با جناحين موازی) است. این نوع رزوه برای انتقال قدرتهای بالا به کار می رود.

پیچ دنده کبریتی

تاریخچه پیچ دنده کبریتی + لیست قیمت پیچ دنده کبریتی( 1 متری – 2 متری – 3 متری )

فرم و شکل ظاهری کلگی پیچ ها

کلگی و سر شش گوش معمولی: کلگی پیچهای سر شش گوش به فرم یک شش گوشه منتظم است.

پیچ سر ششگوش فلنچ دار: کلگی این پیچها به فرم شش گوشه منتظم است و یک لبه دایره ای با قطر بزرگتر در زیر آن وجود دارد، که کلگی پیچ پس از بسته شدن، بر روی آن تکیه می کند. در این پیچها، فشار وارده بر روی سطح تكيه گاهی کمتر می شود و به دلیل وجود اصطکاک بیشتر در این سطح، پیچ دیرتر شل خواهد شد.

سر تخت لیب گرد : کلگی این پیچها به صورت دایره ای تخت است، که لبه بالایی آن گرد شده است. این فرم کلگی در پیچهای کوچک به کار می رود. 

سر تخت ذوزنقه ای : سطح بالای کلگی در این نوع پیچها کمی برآمده است و بدنه کلگی به صورت مخروط ناقص با زاویه عمودی 10 می باشد. این فرم کلگی نیز در پیچهای کوچک به کار می رود.

سرتخت سر خزینه : تا کیانی در مورد اتصالات سطح بالای کلگی در این پیچها تخت و سطح پایین کلگی به صورت مخروط ناقص با زاویه °90 می باشد. فرم کلگی این نوع پیچ کاملا درون حفره مخروطی قطعه کار مخفی میشود.

سر خزینه با سطح برآمده : فرم کلگی در این نوع پیچ، شبیه پیچهای سرخزينه با سطح تخت است، با این تفاوت که سطح بالای آن به صورت عدسی و برآمده می باشد.

طراحی پیچ و مهره

قطعات پیچی تقریبا در تمام ماشین آلات به کار می روند. بنابراین طراحی اتصالات پیچی ، یکی از مهم ترین زمینه های مهندسی و فن آوری محسوب می شود.

فرم و شکل آچار خور پیچ ها

پیچ با آچار خور شش گوش: فرم آچارخور این پیچها به صورت شش گوشه منتظم است و اغلب پیچهای اتصال به این فرم هستند.

 پیچ با آچار خورچهار گوش : فرم قسمت آچارخور این پیچها به صورت مربعی است. آزادی عمل اپراتور به هنگام سفت کردن یا شل کردن پیچهای چهارگوش، کمتر از پیچهای سر شش گوش است.

پیچ با آچار خور سر آلن: کلگی پیچهای آلن به صورت استوانه ای است که یک حفره شش وجهی داخل آن ایجاد شده و آچار آلن برای چرخاندن پیچ، در این حفره قرار میگیرد. فضای موردنیاز اطراف کلگی پیچهای سر آلن، برای سفت کردن با شل کردن آن کمتر از انواع دیگر پیچهای سر شش گوش یا سر چهارگوش است.

پیچ با آچار خور های ستاره ای: آچارخور این نوع پیچ که تورکس (Torx) نیز نامیده می شود، به فرم ستاره ای است. بازدهی انتقال نیروی آچار در این نوع پیچ زیاد است و باعث هرز شدن انتهای آچار نیز نمی شود.

پیچ با آچار خور 2 سو (شیار دار ساده): در کلگی این نوع پیچها، یک شیار مستطیلی ساده وجود دارد و توسط پیچ گوشتی دوسو چرخانده میشود.

 پیچ با آچار خور  چار سو: در کلگی این نوع پیچها، یک حفره به شکل صلیب (+) وجود دارد و این پیچ توسط پیچ گوشتی چهارسو چرخانده می شود.

FAILURE در پیچ و مهره چیست؟

عوامل گوناگونی بر شکست پیچ و مهره ها تاثیر گذارند. مانند: نوع آلیاژ، عملیات حرارتی، ماشینکاری یا نورد شدن رزوه، فرآیند تولید و فاکتورهای طراحی.

فرم و شکل قسمت انتهایی پیچ ها

پیچ با انتهای نورد شده : انتهای این پیچها، به همان صورت که از ماشین نوردکاری رزوه بیرون می آید، باقی می ماند و عملی روی آن انجام نمیشود. .

پیچ با انتهای تخت: انتهای این پیچها تخت شده و گوشه آنها پخ °45 دارد. .

پیچ با انتهای گرد: انتهای قسمت رزوه شده این پیچها گرد شده است. .

پیچ با راهنمای مخروطی: انتهای این پیچها به صورت مخروطی °90 ماشینکاری میشود تا بستن آنها در قطعه موردنظر ساده شود. .

پیچ با راهنمای استوانه ای: انتهای قسمت رزوه شده این پیچها به صورت یک استوانه با قطر کمتر و طول تقریبی نصف قطر پیچ ماشینکاری می شود. بستن این پیچها در قطعه موردنظر آسان است.

 روش های زنگ زدایی پیچ و مهره و اتصالات

کار اصلی در حفاظت کلی ساختمان های فلزی عبارت است از نگهداری پیچ و مهره ها در مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی.

 

درجه استحکام پیچ ها

پیچ ها بر اساس استحکام کششی درجه بندی می شوند .و درجه بندی استحکام در سیستم متریک (property class) نامیده میشوند.

نامگذاری درجه بندی استحکام پیچ های مترک توسط اعدادبه صورت زیر می باشد: عدد قبل از اعشار ،معرف یک درصد حداقل استحکام کششی برحسب مگاپاسکال (Mpa)و عدد بعد از اعشار ،معرف ده برابر نسبت حداقل استحکام تسلیم به حداقل استحکام کششی می باشد.

اعداد فوق هر دو به طور تقریبی بوده و دقیق نمی باشند.