پله برقی چیست؟کاربرد و مشخصات انواع پله برقی

پله برقی چیست؟

پله برقی نوعی دیگر از تسمه نقاله ها به شمار می رود. که مانند یک کمربند در مسیری بی انتها در گردش است .در پله برقی یکسری از پله ها در بالا و سری دیگر در زیر آنها پنهان شده اند . وزن این دو پله باهم برابرند و موتور پله برقی تنها وزن افراد را تحمل میکند .

 

انواع پله برقی از لحاظ کاربرد

کلیه ی پله برقی ها از یک قانون واحد پیروی می کنند . در این قانون زاویه شیب کف تا کف طبقات به صورت عمودی 30 یا 35 درجه می باشد. پله برقی ها دارای ۳نوع مختلف هستند: -پله برقی که در محیط بیرون و در فضای باز نصب و راه اندازی می گردند . ( out door ) -پله برقی که در داخل ساختمان ها و مراکز تجاری و غیره نصب و راه اندازی می گردد. ( indoor ) -پله برقی که در فضاهای نیمه بسته اماکنی مانند پل های عابر پیاده نصب و راه اندازی می گردد. ( semi out door ) .

 

انواع پله برقی بر اساس محل نصب

  • پله برقی تجاری: برای ساختمان هایی که رفت و آمد در آنها به صورت معمولی و کم انجام می پذیرد و ساعات کار آنها در طول شبانه روز 12 ساعت می باشد پله برقی تجاری نصب می گردد.
  • پله برقی نیمه تجاری: معمولا در فضای باز مثل پل عابر پیاده ،پله برقی نیمه تجاری نصب می کنند. پله برقی نیمه تجاری در طول 24 ساعت شبانه روز در حال کار هستند و در زمان های پر ترافیک نیز به خوبی قابلیت سرویس دهی به مسافرین را دارند.
  • پله برقی غیر تجاری: پله برقی های غیرتجاری گران قیمت ترین نوع می باشند. و معمولا در ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، در مراکز شلوغ و پررفت و آمد نصب می گردند، و توانایی این را دارند که در طول 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی تردد افراد باشند.

 

اجزای تشکیل دهنده موتور پله برقی

  1. گیربکس و موتور پله برقی
  2. چرخ دنده ساده
  3. چرخ و پیچ حلزون
  4. چرخ دنده خورشیدی یا سیاره‌ ای .

 

موتور پله برقی

تمام وسایل الکترونیکی و تسمه نقاله ها برای کار کردن نیاز به موتور و نیروی محرکه دارند. در پله برقی برای راه اندازی و به جریان افتادن حرکت آنها ،احتیاج به موتور است تا قدرت محرکه لازم برای کارکردن پله برقی توسط این موتور تامین گردد.

موتورهایی که در پله برقی استفاده می گردد، معمولا همان موتور گیربکس سه فازی است که در آسانسورها هم استفاده میشود . در پله برقی ها معمولا از موتورهایی با تعداد قطب بیشتر استفاده می شود، تا موتور حرکت نرم و بدون تکانی را داشته باشد.

تسمه نقاله برزنتی

چه موقع از تسمه الواتور برزنتی استفاده می شود؟