نوار نقاله/فروش قطعات نوار نقاله/کاربرد

نوار نقاله

نوار نقاله چیست؟

کاربرد اجزای تسمه نوار نقاله ها

نوار نقاله لاستیکی – تسمه وبلت منجید دار نوار نقاله

نوار نقاله در جابجایی و انتقال مواد از کاربردی ترین تجهیزاتی هستند که برای جابجایی مواد برای مسیر. افقی-نوار نقاله قوس- شیب دار-سربالایی و یا سرازیری ) در انوع صنایع مختلف مورد اسفاده قرار میگیرند. نوار نقاله ها در طی یک زمان طولانی به صورت پیوسته کار می کنند.و برای جابجایی قطعات و کالاهای فله ای (و نیز جابجایی انسانها) به کار می روند.

بنا به ویژگیهای ذاتی نوار نقاله ها مانند. اقتصادی بودن، ایمنی بالا، قابلیت اعتماد، پیوستگی عملیات -تنوع و ظرفیت عملا نامحدود جایگاه ویژه ای را در حمل مواد فله ای و بسته ای کسب کرده اند.

 

 

قطعات نوار نقاله -اجزای نوار نقاله ها

نوار نقاله در ساده ترین شکل از یک جفت و غلتک ثابت و متحرک است. که به یکی از آنها نیرو اعمال می شود و بین آنها یک تسمه نقاله لاستیکی و یا pvc به صورت بی انتها است. این سیستم ساده برای باربری در مسافت های کوتاه است ، لذا؛ کاربرد محدودی دارد.

در مسافت های طولانی برای جلوگیری از شکم دادگی نوار ، قرقره هایی را در فواصل منظم نصب می کنند. هرقرقره ازدو یا سه رولیکدر کنار هم، که رولیک های جانبی زاویه دار هستند و به سمت گودی تسمه شیب دارند. نوار پایینی یا نوار بازگشت نیاز به نگه داری کمتری توسط قرقره و رولیکها دارد. در نتیجه تعداد قرقره های پایینی یا قرقره های بازگشت کمتر از قرقره های بالایی است.

بخش محرکه معمولا از یک موتور الکتریکی و یک جعبه دنده و کوپلینگ های مناسب برای جفت نمودن این دو قسمت است و ترجیحا روی یک صفحه نصب می شود. این مجموعه روی شاسی نقاله که در واقع تکیه گاه و تنظیم کننده قرقره ها، طبلک ها و بخش محرکه است متصل می شود.

اجزاء مختلف نوار نقاله

  • مانندغلتک ثابت و متحرک نقاله
  • تسمه نقاله pvc
  • رولیک قرقره های قوسی باربر،رولیک بازگشت ، رولیک ضربه گیر 
  • 4-شوت تغذیه، دیواره های بارگیری جانبی، شوت تخلیه
  • 5- ریگلاژ

مشخصات و کاربرد غلتک نقاله

  • قطر غلتک نقاله و یا طبلک
  • پهنای غلتک
  • تاج طبلک
  • روکش غلتک
  • محور طبلک

انتخاب مناسب نوار نقاله

تصمیم گیری و انتخاب مناسب یک کانوایر بیش از همه به نکات زیر بستگی دارد : – مقدار کالای جابجا شونده و مسیر جابجایی مورد نظر. خصوصیت کالای جابجا شونده. – هزینه سرمایه گذاری و هزینه حمل و نقل

 

طبقه بندی انواع نقاله ها

در این ارتباط طبقه بندی طبق اصول کار کرد و نحوه انتقال قدرت انجام می شود :

  • 1-کانوایرهای با المان کشش> ( كانواير- نوار نقاله)
  • 2-انواع کانوایر بدون المان کشش> (كانواير- نقاله لرزشی)
  • 3-کانوایر نیروی ثقلی (مثلا سرسره -نقاله های غلتکی)
  • 4- کانوایر جریانی (مثلا کانوایر پنوماتیکی)

 

مزایای استفاده از نوار نقاله ها

نیاز به نیروی انسانی اندک و پایین بودن انرژی مورد نیاز برتری مهم نوار نقاله در مقایسه با سایر تجهیزات باربری است. به دلیل افزایش قابل توجه هزینه های عملیاتی در صنعت،استفاده از این تجهیزات موقعیت ویژه ای است . کانوایرها به تنهایی مواد مختلف ،از مواد شیمیایی خیلی ریز و پودری ، قطعات بزرگ سنگ معدن زغالسنگ، کنده های چوب مواد داغ ماسه ریخته گری، کک، سینتر و گندله سنگ آهن حمل کند.

 

 

پتانسیل باربری نقاله ها بیش از نیازهای عملی است. این تجهیزات قادرند ساعت ها، روزها و یا ماه ها بدون اتلاف وقت کار کنند. این وسایل در دریافت مواد از یک یا چند موقعیت و تحویل به نقاط یا مناطق طبق فلوشیت کارخانه ها بسیار انعطاف پذیرند، با ایمنی بسیار بالا کار می کنند و به پرسنل اندکی نیاز دارند.

از دیگر قابلیت های این وسایل، باربری در مسیرهای طولانی است. هر واحد از آنها می تواند در طول بیش از ۱۰ کیلومتر عملیات باربری را انجام دهد و با به کارگیری مجموعه ای از آنها، باربری در طول های بالای ۲۰ کیلومتر نیز امکان پذیر است. بسته به نوع کانوایر فقط انتقال افقی، مایل، عمودی، روی مسیر مستقیم خمیده کانوایرهای پیوسته بیش از همه از اهمیت بسیاری برخوردارند. زیرا در کنار انجام وظایف جابجایی مرسوم اغلب به عنوان وسیله ارتباطی بین فرآیند فنی محصولات انبوه و سری در متنوع ترین انشعابات صنایع وارد می شوند و یا فرآیندهای فنی را به تنهایی، برای مثال نقاله سرد کننده، به انجام می رساند.