مشخصات غلتک نقاله-طبلک کانوایر-فروش قطعات نقاله

غلتک نوار نقاله

مشخصات و کاربرد غلتک نوار نقاله

 

ابعاد قطر غلتک نوار نقاله طبلک های فولادی استاندارد ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۴، ۳۶، ۳۰، ۴۲، ۴۸، ۵۴ و ۶۰ اینچ است، قطرپرهای غلتک نوار نقاله های  استاندارد 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 24، 30 و 36 اینچ است. این مقادیر افزایش قطر در اثر روکش کردن را شامل نمی شوند.

 

پهنای غلتک تسمه نقاله

اندازه و پهنای غلتک نوار نقاله، طول سطح یا طول پره های طبلک است که معمولا برای تسمه نقاله تا عرض 43 اینچ، 2 اینچ و برای نوارهای بیش از 42 اینچ، 3 اینچ بزرگتر از عرض نوار است. پهنای طبلک مهندسی معمولا 6 تا 12 اینچ بزرگتر از عرض تسمه نوار نقاله  است. پهنای غلتک های استوانه ای استاندارد برابر 20، 22، 26، 32، 38، 44، 51، 57، 63 و 66 اینچ است.

رولیک

تاج طبلک تسمه نوار نقاله

در صورتی که نوار در نزدیکی طبلک در فاصله ای بدون نگهداری با قرقره و رولیک باشد، وجود سطح تاجدار در قرارگیری نوار در وسط طبلک مؤثر است. در تریپرها، استفاده از سطحی با داشتن برآمدگی در وسط برای طبلک تخلیه می تواند در قرارگیری نوار در وسط طبلک مفید باشد. طبلک های با سطح تاجدار برای تأسیساتی که از نوارهای کم لا، مدول بالا، با کشیدگی کم مانند نوارهای کابل فولادی یا با اعضای کششی مقاومت بالا استفاده می کنند، توصیه نمی شود.

برای تمام واحدهای محرکه دو غلتک و برای غلتک های انحراف فقط بایستی از غلتک تسمه نقاله با سطح صاف استفاده کرد. به طور معمول دو نوع غلتک تسمه نقاله تاج مثلثی و تاج قوسی وجود دارد که در هر دو نوع آنها قطر طبلک در مرکز بیش از طرفین است. تاج مثلثی – در طبلک های تاج مثلثی سطح طبلک به شکل مثلث است و در واقع طبلک از دو مخروط ناقص تشکیل یافته که قاعده واحدی در وسط سطح طبلک دارند.

نسبت هر اینچ برآمدگی تاج به هر فوت از مجموع سطح به نحوی تعیین می شود که قطر در مرکز سطح طبلک از قطر در لبه های طبلک بزرگتر است. اندازه تاج های متداول از این نوع از ۱/۱۶تا ۱/۸ اینچ بر فوت پهنای سطح تغییر می کند.

تاج قوسی – غلتک های تاج قوسی در وسط طبلک یک سطح صاف بزرگ دارند و در دو طرف به صورت قوسی قطر کمتری پیدا می کنند. تاج ذوزنقه ای – غلتک های تاج ذوزنقه ای برای عرضهای بزرگتر مناسب هستند. در قسمت وسطی سطح طبلک، سطح صاف و در دو طرف شکل مخروط ناقص دارند.

 

روکش غلتک

غلتک های نوار نقاله را می توان با شکل هایی از لاستیک، الیاف یا مواد دیگر مانند هرزگرد های ضربه گیر پوشش داد. روکش در انتقال حرکت از غلتک به نوار، افزایش ضریب اصطکاک بین تسمه نقاله و طبلک مؤثر است. روکش همچنین در کاهش سایش سطح طبلک و انجام عمل تمیز کاری سطح طبلک استفاده می شود. برای نوارهای کابل فولادی با سایر نوارهای مدول بالا، روی طبلک های محرکه و ترجیحا روی طبلک هایی که با طرف باربر نوار در تماس هستند، نصب می شوند.

ضخامت و چسباندن لاستیک به فلز – ضخامت روکش می تواند از چند هزارم اینچ، مانند پوشش های اسپری شده تا یک تا دو اینچ، مانند پوشش های ولکانیزه لاستیکی تغییر کند. روش های متداول: چسباندن، پیچ کردن، سیمانه کردن و ولکانیزه کردن هستند. شیاردار کردن روکش – در طبلک های محرکه ای که در شرایط مرطوب یا نمناک کار می کنند از شیارهای به شکل ضربدری یا جناغی استفاده می شود.

 

شفت غلتک نوار نقاله

محور مناسب برای طبلک های فولادی نمی تواند مستقل از درجه بار طبلک انتخاب شود. در واقع، ظرفیت بار یک غلتک نوار نقاله تابعی از محور نصب شده در طبلک است. محور و طبلک را بایستی به عنوان یک مجموعه ساختمانی در نظر گرفت،(طراحی مشخصات شفت غلتک)  زیرا استحکام ساختمانی مجموعه بستگی به هر دوی آنها و اثر متقابل آنها به یکدیگر دارد.

طراحی طبلک بر پایه مواد تجارتی با استاندارد مخصوص محور مانند فولاد AISIC1018 یا C1045 انجام می شود. استفاده از محورهای مقاوم تر درجه بار طبلک های استاندارد نوار نقاله یا معدنی را بالا نمی برد.

محرکه نوار نقاله