نقاله مارپیچ چیست؟/کانوایر حلزونی-کاربرد-ویژگی ها

نقاله مارپیچی

نوار نقاله های مارپیچی -کانوایر های حلزونی

 

کانوایر و نقاله پیچی چیست ؟

نقاله مارپیچی و یا کانوایرهای پیچی یکی از قدیمی تجهیزات انتقال هستند که در حدود 200 سال است جهت جابجایی انواع مواد و قطعات مانند تسمه نقاله pvc بهداشتی استفاده می شوند. نقاله های مار پیچی از یک نوار پیوسته فلزی نورد شده که به صورت مارپیچی حول یک شفت یا لوله مرکزی برای تشکیل یک پیچ بلند پیچیده شده است استفاده می کنند. طرح آن همانند پیچ دنده کبریتی است، همانطور که پیچ می چرخد محصول توسط نوار مارپیچ هل داده میشود.

با هر دور پیچ، محصول به فاصله یک گام پیچ به سمت جلو حرکت می کند. معمولا کانوایرهای پیچی کوتاه، در زیر یک قیف بزرگ نصب می شوند تا برای اندازه کردن جریان محصول خروجی از قیف از آنها استفاده شود. این طرح با عنوان تغذیه کننده پیچی (فیدر پیچی) نامیده میشود. پیچ اصلی بسیار ساده است : یک مارپیچ حول یک شفت یا لوله پیچیده میشود.

 رولیک چیست ؟

  • کاربرد و مشخصات انواع رولیک نوار نقاله  + لیست قیمت 
  • محاسبه فاصله بین رولیک های رفت-برگشت و نقاط بارگیری در نقاله ها

انواع نقاله های پیچی-گام پیچ در نقاله های پیچی

در این کانوایر گام استاندارد پیچ برابر با قطر خارجی پیچ است. بعضی پیچها شفت مرکزی مخروطی شکل دارند و ممکن محصول به کار می روند است گام پیچ نیز در آنها تغییر کند. این پیچها در کاربردهای تغذیه مواد برای اطمینان از جریان یکنواخت محصول به کار می رود.

بسته به محصولی که حمل می شود، ویژگی خاصی می تواند به پیچ اضافه شود. پیج ممکن است بسیار پولیش شود تا به جابه جایی محصولات چسبنده کمک کند. همچنین ممکن است یک پوشش پلاسما برای افزایش سختی پیچ برای کمک به حمل مواد بسیار ساینده ایجاد گردد. بعضی کانوایرهای پیچی شامل بیش از یک مارپیچ می باشند.

پیچ درون یک لوله یا در یک طشتک نیم دایره کار می کند. تشتک که برای کاربردهای سنگین کار استفاده می شود، می تواند نیم دایره ای با دیواره های عمودی و یا دارای دیواره های زاویه دار باشد. شکل ناودانی با دیواره عمودی متداول ترین طرح است. دیواره های زاویه ای می تواند در کاربردهای عمومی مثلا جائیکه محصول حمل شونده چسبنده یا ناهموار باشد به کار میرود.

 

کاربرد انواع مارپیچ نقاله های حلزونی

  • 1- گام استاندارد : برای حمل محصولات به صورت افقی یا باشیب کم
  • 2- رشته نواری:برای حمل مواد چسبنده یا برای مخلوط کردن محصول استفاده می شود.
  • 3- 2گام کامل(دو مارپیچ بر روی یک شفت مشترک): جایی استفاده می شود که تخلیه محصول لازم باشد. معمولا” به عنوان یک نقاله قبل از تخلیه می باشد.
  • 4_رشته بریده: در جایی که اختلاط مطلوب است استفاده می شود.
  • 5_رشته بریدو تا خورده:جایی که سطح بالایی از اختلاط محصول و افزایش زمان نگهداری مورد نظر باشد استفاده می شود.
  • 6_رشته با گام متغیر : در تغذیه پیچی استفاده می شود، ورودی در گام کوتاه،گام کامل پشت برای ادامه حرکت محصول برای افتادن

محرکه تسمه نقاله

تجهیزات محرکه نوار نقاله

محرکه در کانوایر ها معمولا از موتورهای الکتریکی، مکانیزم های کاهنده دور، ماشین آلات انتقال توان از یک واحد به واحد بعدی و ابزارهای کنترل و ایمنی و همچنین طبلک های محرکه تشکیل شده اند.

بلبرینگها و محرکه در نقاله های پیچی

پیچ در تشتک توسط بیرینگهایی در دو انتهای شفت مهار میشود و بیرینگهایی در طول کانوایر نیز قابل نصب است. بلبرینگها در این نوع از نقاله ها عادی نمی باشند، زیرا امکان آلودگی بسیار بالا است. برای این کاربردها بیرینگها می توانند از جنس فولادهای خاص، Arguto UHMW و سرامیک رزین با پوشش فنولیک باشد.

در کاربردهای سبک و استفاده از پیچ با قطر کوچک مثلا برای حرکت حبوبات، پیچ توسط دو بیرینگ در دوانتها تکیه داده میشود و لبه های پیچ درون لوله تکیه می کند. پیچ می تواند یک رشته با لبه UHMW برای محدودسازی سایش داشته باشد. محرکه برای کانوایر پیچی یک سیستم ساده است که شفت یا لوله را به گردش در می آورد.

محرکه می تواند روی شفت نصب شده یا توسط چرخ زنجیر و زنجیر، انتقال نیرو کند. واحد محرکه معمولا در انتهای تخلیه کانوایر پیچی قرار می گیرد. محرکه می تواند در ابتدای تغذیه نیز نصب شود، اگر دسترسی نگهداری و تعمیرات در این مکان راحت تر باشد.