لاستیک هواپیما

مشخصات لاستیک و تایر هواپیما

تایرها و لاستیک هواپیما . لاستیکهای هواپیما متناسب با اندازه شان بارهای به شدت سنگینی را حمل میکنند ،اما سیکل سرویس دهی نسبتاً کوتاهی دارند. اگرچه تایرها با لایه های بایاس اری) و (مایل به تسلط خود ادامه میدهند ،اما اغلب هواپیماهای تجاری جدید با تایرهای رادیال تجهیز می شوند.

هر دو نوع لاستیکهای بایاس و رادیال برای هواپیماهای تجاری نیاز میشوند زیرا هواپیماهای موجود برای نوع و اندازه خاصی از لاستیکها طراحی شدند. لاستیکهای گرانتر رادیال در هواپیماهای جت سنگین و جت نظامی یافت میشود در حالی که لاستیک های رادیال به طور گسترده برای هواپیماها در فضانوردی معمولی بکار برده میشوند.
روکش سطحی لاستیکی (مانند تسمه های لاستیکی نقاله )روی تایرهای بایاس برای هواپیمای مسافربری معمولی به صورت شعاعی به میزان %12 هنگامی که هواپیما در سرعت برخاستن شتاب میگیرد در مدتی حدود 34 ثانیه میتواند منبسط شود. تحت شرایط یکسان لاستیکهای رادیال تنها حدود 8% منبسط میگردند که برای عمر طولانی تر روکش سطحی مطلوبتر است. رشد نزدیک صفر (Nero Zero Growth (NS لاستیک ها به طور خاص برای هواپیما مسافربری مافوق صوت کونکورد توسعه داده شد.

مشخصات فنی لاستیک هواپیما


تایرهای جت که در سرویس حمل و نقل هوایی مورد استفاده قرار میگیرند شرایط بسیار شدیدی را تجربه می کنند. آنها 2 تا 3 برابر سریعتر از همتاهایشان در حین فرود سائیده می شوند. این نرخهای سایش بالا به طور گسترده ناشی از مانور جت روی سطح باند برای قرارگیری در موقعیت پرواز است برخی صفحات فلزی که روی سطح باند فرود بکار برده میشود سبب میشود که لاستیک ها تنها بعد از 4 تا 5 سیکل فرود ساییده شوند.
قابلیت سرعت بسیار بالا که برای تایرهای کونکورد نیاز می،شود درخواستهای شدیدی را روی ساخت لایه های عرضی لاستیک های آن که شامل 32 لایه است قرار میدهد اگرچه بزرگترین و سنگینترین لاستیک ها روی هواپیماهای تجاری بکار برده میشوند، اما آنها بالاترین نرخ سرعت را دارا .هستند به طور مثال میتوان mph 279 را نام .برد کونکورد تنها از تایرهای نو استفاده میکند اگرچه تایرهای روی بسیاری از هواپیمای دیگر به طور منظم برای دفعات زیادی روکش می.شوند آت و آشغال و خردههای یک تایر ترکیده یک تانکر سوخت را پنچر کرده و سبب حادثه دلخراشی شده است تایرهای رادیال که به طور خاص برای هواپیماهای کونکورد ساخته شدند خطر انفجار را کاهش داده اند.
حداکثر وزن ایرباس A380 ، 560 تن است و به طور کلی وزن هواپیماهای تجاری روندی رو به افزایش دارد. این وزن درخواستهای قابل توجهی را روی لاستیک های هواپیما معطوف می کند بار روی یک تایر مجزا A380 بیش از 33 تن در ماکزیمم بار است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *