لیفتراک

لیفتراک ها -معایب و مزایای استفاده از لیفتراک

لیفتراک
بر عکس تجهیزات متحرک مانند بالابر ها الولتور ها و کانوایر ها ،بالابر لیفتراک میتواند به واسطه بالابر متحرک ،هیدرولیکیش ، که به طور معمول به شاخکهایی برای برداشت بار مجهز شده است بار را از ارتفاع بیشتری بلند کند و وظایف انبارش را انجام دهد به واسطه تعداد زیاد وسایل افزودنی ضمایم را ببینید محدوده کاربری لیفتراک به طور وسیعی گسترش  یافته است.

ليفتراک امروزه مانند تسمه نقاله  مهمترین وسیله حمل و نقل کفی برای جابجایی درون کارگاهی است.

لیفتراک به دلایل اقتصادی برای فواصل دور مناسب نیست و نباید مسیر حرکت از 200 متر افزونتر ..شود و بهتر است که از تسمه نقاله ها استفاده شود. برای مسیرهای دورتر و مقادیر جابجایی بیشتر اقتصادی تر است که برای حمل و نقل افقی از تراکتور در کنار لیفتراک استفاده شود.

مزایای لیفتراک نسبت به نوار نقاله

تنوع به کار گیری انعطاف پذیری مستقل از شبکه نیرو و مسیر حرکت بودن به کار گیری تجهیزات ضمیمه و قیمت مناسب به واسطه تولید انبوه آن میباشد.

معایب لیفتراک:


ایمنی پایداری کافی بسته به ساختار آن فقط با نصب وزنه تعادل تامین میشود که در نتیجه وزن بالاتر و بار نامتعادل محورها را به همراه دارد کاربری نامناسب آن در کارخانه های طبقاتی با محدودیت تحمل بار سقف و مناسب بودن فقط برای ارتفاع های انباری کم بر عکس الواتور ها ،مهمترین جنبه ایمنی کاربری لیفتراک ها ایمنی پایداری در معادن میباشد. بررسی ایمنی پایداری در طی آزمایشهای گسترده ای انجام میشود.
پر استفاده ترین ترین نوع لیفتراک لیفتراک شاخکی است. برای بارهای دست و پاگیر از لیفتراکهای پرتال و عرضی استفاده میشود. علاوه براین فرمهای اجرایی بسیار متنوعی ارائه میشود.
مهمترین اطلاعات فنی همانند ظرفیت حمل بار ارتفاع ،بالابری ،وزن سرعت ،جابجایی قابلیت جابجایی در سربالایی نوع موتور و توان موتور ابعاد اصلی و شعاع چرخش و مانند آن را میتوانید از برگه های مشخصات مدل از تولید کننده آن برداشت کنید.

لیفتراک شاخکی G


در لیفتراک شاخکی بار حمل شونده خارج از سطح تکیه گاهی چرخها قرار میگیرد به طوریکه برای تضمین ایمنی پایداری یک وزنه تعادل ضروری است در ترمزگیری و شروع حرکت نیروی اینرسی افزوده میشود که به این علت فقط با بار کم مجاز به حرکت میباشد.
در ارتفاعهای بالابری زیادتر از حدود 4 متر به خاطر نیروی ،دینامیکی ایمنی پایداری کم میشود و لذا قابلیت حمل بار کاهش می یابد.

شکل های ساخت لیفتراک:
دو نوع مهمتر از طرحهای اجرایی آن عبارت است از :

۱- لیفتراک سه چرخ:


این حالت مربوط به تجهیزات چالاک و کوچک با محرک الکتریکی و تایر لاستیک است. باتری های سنگین تا
حد امکان به عقب منتقل می،گردد تا آنکه جایگزین تمام یا بخشی از وزنه تعادل شود.
ظرفیت بار تا 3.2 تن سرعت جابجایی تا 15km/h و قابلیت حرکت در شیب تا 15%
این لیفتراک ها ترجیحاً برای وظایف انبارش و جابجایی در سالنها و انبارها برای بارهای کوچک به کار میروند. ( تایر لاستیک، محرک الکتریکی، انعطاف پذیری بالا ).

۲-لیفتراک چهار چرخ:


موتور به واسطه یک گیربکس قدرت و چرخ دنده دیفرانسیلی هر دو چرخ جلو را تحریک میکند. گیربکس اتوماتیک به خاطر کاربرد ساده اش به طور روز افزونی جایگزین گیربکس دستی شده است. شاه محور متصل به چرخ ،عقب قابل هدایت است بخش عقب خودرو به عنوان وزنه تعادل در نظر گرفته میشود. ظرفیت حمل بار (80) 10t …1.0 ، سرعت جابجایی تا (20km/h (40km/h ،قابلیت حرکت در شیب تا 40%

لیفتراک چهار چرخ برای بارهای متوسط و بزرگ و سرعت کاری زیاد در فضای آزاد تایر ،لاستیکی توان قوی موتور دیزلی به کار میروند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *