زنجیر الواتور

زنجیر الواتور/زنجیر فولادی /شناخت زنجیر ضد سایش – فولادی/

زنجیر الواتور این اسلینگ های فولادی در آسانسور های سطلی به تنهایی بیشترین هزینه را به خود اختصاص می دهد. و از آنجا که قابلیت حرکت در تمام جهات را دارند در کانوایرهای زنجیری پیوسته به عنوان المان کشش به کار گرفته میشوند.

لذا طراحی و انتخاب آن اهمیت زیادی دارد. زنجیر الواتور بایستی با شرایط کاری مورد نظر متناسب و تا حد ممکن اقتصادی و حتما در برابر سایش  مقاوم باشند. ( دلیل آن هم گردش مداوم به دور چرخ الواتور و درگیری حلقه ها با یکدیگر است. ) طبق استانداردهای سرعت کارکرد آنها v-1.0m/s  استاندارد شده است.

 

همه چیز درباره زنجیر الواتور USA 

زنجیر فولادی (آلیاژ-سایز-ابعاد-گرید-ساخت)

زنجیر الواتور را میتوان به این صورت تعریف کرد : در بالابر های آسانسوری سطلی  از زنجیر های الواتوری به عنوان المان کششی و حمل  کننده که قاشقک ها (سطل ها) را به یکدیگر متصل می کند استفاده میشود.  الواتور های آسانسوری و زنجیر های الواتور به اندازه های مشخص بریده میشوند و در 2 ردیف توسط نوعی از اتصالات خاص  (کرپی های الواتور – گیره سطل الواتور) به قاشقک ها نصب میشوند. این حلقه های زنجیر در کنار هم یک  کمربند بی انتهای چرخنده را تشکیل میدهند که  توسط چرخ زنجیر الواتور حرکت می کنند، کار اصلی آنها حمل بار به صورت عمودی میباشد.

فروش انواع زنجیر های فولادی و زنجیر ضدبرش باربرداری .

پخش انواع زنجیر الواتوری ضد سایش (مخصوص بالابر های سطلی )

زنجیر فولادی (گرید 100 -گرید USA 80 – گرید 70 – گرید 43  گرید 30)

(DIN 766 – DIN 764 –  DIN 763 ) 

جدول اندازه و ابعاد زنجیر الواتوری دین 764

 

زنجیر الواتوری و زنجیر فولادی باری چیست؟
(chain sling)

زنجیر الواتور یکی از قدیمی ترین و اولین سازه های فلزی می باشد که به دست انسان بعد از پیدایش فلز ساخته شده است.  این زنجیر های حلقه ای از رایج ترین انواع اسلینگ است که از بهم پیوستن پشت سر هم مفصلی اعضا ایجاد میشود.

باتوجه به قابلیت شکل پذیری ، مقاومت در برابر کشش ،سایش و حرارت زیادی که دارد. به همین دلیل میتوان از آن ها در جهت انتقال در انواع صنایع و دستگاه های مختلف ( الواتور های بالابر زنجیری سطلی – انواع جرثقیل – باربرداری – بستن بار -کشش … ) استفاده کرد.

 

♦  چرا باید در بعضی از مواقع  از زنجیر به جای سیم بکسل استفاده شود ؟

  1.  شعاع چرخشی کوچک و در نتیجه گشتاور بار اندکی دارد. 
  2. به خاطر سطح رویه کوچکتر حساسیت به خوردگی کمتری را دارد. 
  3. امکان تعمیرات راحت تر به خاطر تعویض یک عضو منفرد.

بالابر آسانسوری سطلی چیست؟

کاربرد زنجیر الواتور در آسانسورهای سطلی

در برخی از موارد پیش می آید که باید مواد را به صورت عمودی جابجا نمود در این حالت از بالابر های الواتوری (آسانسور های سطلی) برای حمل مواد درجهت قائم استفاده میشوند. این الواتور ها تنوعی از محصولاتی مانند پودر های خشک تا سنگ معدن را جابه جا می کنند. 

کار در الواتور ها بدین صورت می باشد که مواد از پایین الواتور  توسط یک قیف به آسانسور سطلی تغذیه می شوند. سطل ها یا کاسه ها در محصول فرو رفته و آن را بالا می برد و در انتها خالی می کند. بالابرها آسانسوری انواع مختلفی دارند.

المان کششی در بالابر ها از 2 نوع تسمه ای و زنجیری (حلقوی و مفصلی) ساخته میشوند ،که بسته به کاربرد و شرایط جابجایی کالا استفاده می شوند. یکی از اصلی ترین کاربرد زنجیرهای الواتور در نقاله های آسانسوری و یا بالابر های عمودی حمل و کشش قاشقک ها و مواد می باشد. 

( زنجیر الواتور و زنجیر باربرداری ) چگونه ساخته میشود؟

ضد سایش فولادی دین 764

برای ساخت زنجیرهای حلقوی( باربرداری یا زنجیر الواتوری ) از میلگرد استفاده میشود. این میلگرد ها که  از ذوب فولاد آلیاژی ساخته میشوند ،و توسط ماشین آلات خودکار خاصی که جوش های یکنواختی بین حلقه ها ایجاد می کنند تولید می شوند.

حلقه های به هم پیوسته از جنس فولاد یا آلياژ آن به شکل میله به دستگاه تزریق شده و پس از خم کردن و برش، حلقه های ایجادشده توسط جوشکاری الکتریکی یا گاز به یکدیگر متصل می شوند.

سپس گرید آن به شکل برجسته روی آن حک می شود. عمل حک کردن گرید (درجه)  به سه صورت زیر انجام می شود:

  1.  حک روی تمام حلقه ها 
  2.  در فواصل یک متری
  3.  در فواصل20سانتی

 بعد از اتمام اتصال حلقه های جوشکاری شده تحت عملیات حرارتی (Heat Treatment)  سخت کاری می شوند. برای استحکام و دوام بیشتر جهت بار برداری و یا مقاومت زنجیر های الواتوری در سایش از عناصر آلیاژی ( فسفر – کربن – سولفور – کروم – موليبديوم  ) در ساختمان آنها استفاده می شود. افزودن این عناصر بسته به سازندگان مختلف درصد های گوناگونی دارد.

 

آلیاژ و نشان زنجیر های الواتوری و باربرداری

(طبقه بندی و علامت روی زنجیر ها)

  1. نشان( L ) فولادی نرم
  2.  نشان( P ) فولادی آب دیده 
  3. نشان های (T_ 8 _80_A_800_PWB_CM_HA800 ) فولادی آب دیده با مقاومت بالا
  4.  نشان( VOR10 _ 100) فولادی آب دیده با مقاومت بسیار بالا         

 درمیان این زنجیر ها با فولاد آب دیده و فولاد آب دیده با مقاومت بالا (گرید 80 و 100) جزو پراستفاده ترین نوع در عملیات باربرداری هستند. انواع دیگری از زنجیرها که طبق  استانداردها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  1.  زنجیر الواتور ضد سایش حلقه بلند DIN764 : این نوع از زنجیر های الواتوری ضد سایش بوده، که با سایز و انواع مختلف در نوار نقاله ها،بالابر های اسانسوری، صنایع دریایی و کشتیرانی به کار می رود و نباید از آن برای بلند کردن بار استفاده کرد.
  2.  گرید G70 : این نوع اسلینگ فقط برا بستن بار  استفاده میشود.
  3. گرید G43 : از این آلیاژ در صنایع ساختمانی، کشاورزی و چوب بری داشته و نباید از آن برای بلند کردن بار استفاده شود.
  4.  گرید G30 یا  Proof Coil : از این نوع  فقط برای مهار بار استفاده میشود.
  5. Stud : از این نوع برای کار در صنایع دریایی ساخته شده و برای باربرداری با جرثقیل مورد استفاده قرار نمی گیرد، و هنگام تست دچار کشیدگی و افزایش طول نمی شوند.

انواع مدل اسلینگ زنجیر

شکل و ساختمان زنجیر های مخصوص حمل بار و باربرداری

زنجیرها در انواع مختلف ساخته شده و معمولا بر پایه ی تعداد ساقه ها (Leg) و نوع طبقه بندی شده و توسط سه مشخصه ی رایج زیر معرفی می شوند.

  1. ساختمان زنجیر
  2. نوع حلقه اتصال به قلاب جرثقیل 
  3. نوع قلاب زنجیر

 

  انواع ساختمان – انواع اسلینگ

  • ( S ) : زنجیر تک ساق
  • ( SB ):بسکتی یا سبدی
  • ( D ): دوساق
  • ( DB ):  دو بسکتی
  • ( T ) : سه ساق  
  • ( SE ) : بسکتی نقاله ای
  • ( Q ): چهارساق
  • ( DE ) :  دو بسکتی نقاله ای
  • ( C ) : تک ساق با حلقه ی اتصالی در هر دوسر انها . .

 

  انواع حلقه اتصال به قلاب جرثقیل

  • ( O ):حلقه ی مستطیلی شکل
  • ( P ):حلقه ی گلابی شکل 

 

  نوع قلاب

  • ( S ):قلاب  اسلینگ
  • ( G ):قلاب چنگکی
  • ( F ):قلاب ریخته گری

برای مثال: در  مدل ( SOG ) از یک زنجیر تک ساق یعنی (S) ،یک حلقه مستطیلی شکل یعنی(O)،ویک قلاب چنگی یعنی (G) ساخته شده است.

زنجیر های باربرداری و الواتوری چگونه آزمایش و تست میشوند؟

آزمایش زنجیر یکی از مهم ترین مراحلی  میباشد که بعد از تولید جهت اطمینان و عرضه باید انجام شود. تست میکانیکی توسط دستگاه مخصوصی که نیروی کشش وارد میکند انجام میشود.  این تست ،اندازه مشخصی از زنجیر به دو طرف فک دستگاه وصل میشود تا نیروی مشخصی در زمان معینی به آن وارد میشود، بعد از بازرسی فنی و تست کششی ، نتایج تست انجام شده (تایید یا رد ) به صورت کتبی در اختیار سازنده و خریدار قرار میگیرد.  . .

 

نیروی شکست و تست کشش در زنجیر های فولادی(proof test)

(proof test) این نوع از تست آزمونی است کششی که جهت کنترل کیفیت و ارزیابی آلیاژ مواد اولیه و نقطه جوش زنجیر انجام میشود. در این تست حداقل نیرو بر حسب پوند یا نیوتنبه مقدار مشخصی از (زنجیر الواتوری یا زنجیر باری  )وارد میشود تا میزان مقاومت ان در برابر شکستکی اندازه گیری شود. 

کاربرد و استفاده از زنجیر فولادی در صنعت

زنجیر های حلقوی در کنار سیم بکسل ها یکی از پر مصرف ترین نوع می باشد که از آنها جهت  ( بار گیری-جرثقیلها – بالابر های الواتوری به عنوان المان کششی  ) و غیره … استفاده میشود.

فروش انواع زنجیر الواتور USA


صنایع کوبن راه وارد کننده انواع زنجیرالواتور در سایز های مختلف می باشد. زنجیرالواتور ها با استفاده از عملیات فورج وحرارتی و همچنین با استفاده از از متریال مرغوب با کیفیت بسیار بالا تولید و روانه بازار می شوند.
جهت ثبت سفارش انواع زنجیرهای ضد سایش و دریافت لیست قیمت با مشاوران ما تماس بگیرید.
صنایع کوبن راه 09124224786 – 02156344941