سیم بکسل/آسانسور-جرثقیل/کاربرد و میزان مقاومت کششی انواع سیم بکسل

سیم بکسل

سیم بکسل چیست ؟

تاریخچه  طناب و طناب های فولادی

انواع  طناب فولادی یاسیم بکسل (Wire Rope یا Steel Wire Rope)


طناب ها در آغاز از پوست دباغی شده، موی حیوانات و مواد گیاهی ساخته می شدند. قدیم ترین طناب ها و زنجیر های ساخته شده توسط انسان، به حدود 9 الی 12 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. بقایای طناب های یافت شده در مصر نشان میدهد که این طنابها از موی شتر بافته شده اند. بعضی از نقاشی های موجود در مصر نشان میدهد که انسان در آن زمان از پاپیروس، چرم و الياف درخت خرما برای ساخت طناب استفاده می کرده است. 


در قرون 15 و 16، لئوناردو داوینچی دو نوع ماشین برای تولید طناب اختراع کرد. بعدها آگریکولا از طناب برای جابه جایی مواد در معادن استفاده کرد. در آغاز قرن نوزدهم طنابهای کنفی و زنجیرهای آهنی در معادن به کار گرفته شدند. بین سالهای 1824 الی 1838 یک مهندس معدن آلمانی به نام آلبرت، تلاش های زیادی را به منظور افزایش مقاومت و کارایی طناب های کنفی که در معادن به کار می رفت انجام داد. در آن زمان به دلیل هزینه ی بالای ساخت طناب های سیمی، کارخانجات تمایلی برای خرید این گونه طناب ها از خود نشان نمی دادند. 

اختراع طناب در مصر
زنجیر الواتور USA

زنجیر الواتور 

زنجیر الواتور را میتوان به این صورت تعریف کرد : در بالابر های آسانسوری سطلی  از اسلینگ و زنجیر الواتور به عنوان المان کششی و حمل  کننده که قاشقک ها (سطل ها) را به یکدیگر متصل می کند استفاده میشود.

ساخت اولین سیم بکسل ها

 

اولین طناب فلزی و سیم بکسل در تاریخ 23 جولای 1834با قطر 18 میلیمتر، با سه استرند و چهار مفتول فلزی ساخته شد. با رشد صنعت و پدید آمدن ماشین آلات مدرن و عمرانی، صنعت تولید سیم بکسل وارد حیات جدیدی شد و سیم بکسل های گوناگونی ساخته شده و به بازار آمدند. پیش از اختراع سیم بکسل در سال 1834 میلادی، رایج ترین وسیله برای عملیات باربرداری، زنجیرها بودند.ولی امروزه حتی از سیم بکسل ها در تسمه های نوار نقاله نیز استفاده می شود.

اشکال اساسی اسلینگ های  مفصلی و حلقه ای این بود که با ایجاد آسیب و نقص در یک حلقه ی زنجیر، كل ساختمان زنجیر دچار نقص شده و از سرویس خارج می شد.  ولی سیم بکسل ها از این ایراد بزرگ زنجیرها مستثنی هستند، یعنی با وجود نقص در یکی از اجزای سیم بکسل، تغییر زیادی در ساختمان کلی و ایمنی سیم بکسل به وجود نمی آید.

زنجیرها ساختار خطی دارند و پیوستگی کل سیستم بستگی به تک تک اجزا دارد ولی در سیم بکسل ها، ساختار سیستم موازی است، یعنی اجزاء در کنار یکدیگر قرار دارند به گونه ای که نقص در یک نقطه ی سیستم، عملکرد کل سیستم را دچار اشکال نمی کند.

اولین طناب
طنابی که از 3200 سال قبل دست نخورده مانده است.

ماشین آلات عمرانی

فرایند صنعتی شدن، موجب استفاده فزاینده از ابزار، تجهیزات و ماشین آلات عمرانی شده است. وقوع انقلاب صنعتی ( ۱۸۳۰-۱۷۶۰میلادی) در انگلستان با اختراع ماشین بخار در سال ۱۷۸۲ توسط جیمزوات و انتقال تکنولوژی ساخت این ماشین به دیگر کشورهای اروپایی شد.

ساختمان سیم بکسل ها

 

 ساختمان :هر سیم بکسل از سه جزء اصلی تشکیل شده است.

  1.  مفتولها که استرند (Strand) را می سازند.
  2.  استرندها که به صورت مارپیچ دور یک هسته یا مغزی قرار می گیرند.
  3.  هسته یا مغزی (Core)

مفتول ها از مواد مختلفی مانند فولاد، آهن، فولاد ضد زنگ، برنز و … ساخته می شوند اما امروزه بیشتر از مفتول هایی از جنس فولاد پر کربن استفاده میشود.
نیروی کششی و مقاومت سیم بکسل ها یا طناب های فولادی براساس منحنیهای مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرد به عبارت دیگر هرچه قطر مفتولی کمتر باشد نیروی کششی آن بیشتر خواهد بود.

ساختمان سیم بکسل

طبقه بندی انواع مفتول سیم بکسل

 

  1.  مفتول فولادی بدون پوشش
  2. مفتول فولادی گالوانیزه
  3. مفتول فولادی ضدزنگ 


1- مفتول فولادی بدون پوشش این نوع مفتول در مناطقی که عوامل ایجاد زنگ زدگی کمتر هستند، بیشتر به کار می رود. به خاطر داشته باشید که حتی مفتول فولادی بدون پوشش را می توان با برنامه ی مناسب و منظم، روغن کاری و در مقابل زنگ زدگی محافظت کرد.


2- مفتول فولادی گالوانیزه این نوع مفتول فولادی با پوشش یکدست فلز روی، مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی، رطوبت و … دارد. مفتول فولادی گالوانیزه با توجه به خصوصیات آن، کاربرد گسترده ای در صنایع کشتیرانی، امور دریایی و شیلات دارد. گاهی از فلز قلع نیز برای پوشش فولاد استفاده میشود. باید دانست که قلع در مقایسه با روی، مقاومت کمتری در برابر زنگ زدگی دارد.

 

3- مفتول فولادی ضدزنگ (SS : Stainless Steel) این نوع مفتول علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی، در مقابل حرارت بالا تاحدود 1050 درجه ی سانتی گراد نیز مقاوم است. و در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی و دریایی به کار می رود. نوع 305 SS این مفتول فاقد خاصیت آهنربایی بوده و نوع 316 SS خاصیت آهنربایی کمی داشته و نوع 304/ 302 SS دارای خاصیت آهنربایی است.

بافت سیم بکسل

 گیسبافت و بافت انواع سیم بکسل

پرس سیم بکسل و بافت انواع سیم بکسل با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت.تولید و پخش انواع مهارکش

قطر سیم بکسل

 استرند و مغزی

 

استرند (Strand) در سیم بکسل 

(Strand) استرند : دو یا چند مفتول که باتوجه به یکی از انواع آرایش های هندسی مشخص،کنار یکدیگر قرار می گیرند، استرند را تشکیل می دهند. به عبارت ساده تر هر سیم بکسل از تعدادی استرند و هر استرند از تعدادی مفتول تشکیل می شود. استرندهای چند لایه گونه ای دیگر از استرندها هستند که در ساختار آنها دو لایه استرند به دور یک مغزی پیچیده شده و تمام استرندها قطری یکسان دارند. این نوع استرندها کارایی خوبی و دارند ولی به علت ایجاد نقاط تقاطع بی شمار، فشار موضعی فراوانی به قسمت ها وارد شده و شکست زودهنگام مفتول ها را در پی خواهد داشت. 


مغزی (Core) در سیم بکسل 

 (Core) مغزی: قسمت اصلی سیم را مغزی تشکیل میدهد. مغزی از جنسی ساخته میشود که قابلیت نگهداری استرندها را در شرایط مختلف داشته باشد. موادی که در ساختمان مغزی به کار می روند ممکن است از الیاف گیاهی، مصنوعی و یا فولاد باشند. مغزی از فولادی باشد، آن مغزی خود از یک استرند مستقل تشکیل شده است.

انواع مختلف مغزی

 

مغزی سیم بکسل به چهار دسته طبقه بندی می شود:

  1. مغزی الیافی ( FC: Fibre Core).
  2. مغزی مستقل (IWRC : Independent Wire Rope Core).
  3. مغزی استرند مفتول (WSC : Wire Strand Core).
  4. مغزی پلاستیکی ( PC: Plastic Core).


    نقش مغزی در سیم بکسل عبارت است از تقسیم یکسان تنش ناشی از استرندهای اطراف به دور خود و نیز جلوگیری از ارتباط بین استرندها با یکدیگر که موجب افزایش فشار درونی و افزایش سفتی می شود. ضمنا مغزی سیم، ضربه و شوک ناگهانی وارد بر سیم را در درون خود جذب کرده و به علت جذب روغن در خود، داخل سیم را همواره روغن کاری می کند. مغزی، ستون اصلی سیم ها است و اگر مغزی به علتی نتواند فشار و تنش ناشی از بار را تحمل کند، فاصله ی بین استرندها از بین رفته و عمر مفید سیم کوتاه می شود. .

 

 

کاربرد انواع مغزی سیم بکسل

 

اگر شرایط کار شما به گونه ای است که به شکل ناگهانی شوک و ضربه به سیم  وارد میشود بهتر است از مغزی (IWRC استفاده کنید. این نوع مغزی علاوه بر مقاومت فراوان در برابر ضربه و کشیدگی ناگهانی.، ضریب ایمنی بالایی داشته و مقاومت سیم بکسل را در برابر بدشکل شدن افزایش میدهد.

مغزی الیافی برای سیم، معمولا از برگ نوعی درخت استوایی به نام سیسالانا و برای سیم های کوچک تر از کنف است. مغزی الیافی یا (FC) مقاومت کمتری در برابر نیروهای ضربه ای و کشیدگی ناگهانی دارد.

انتخاب مناسب سیم بکسل

 

مغزی نوع (WSC) در جاهایی به کار می رود که شرایط کار ایجاب می کند که کشیدگی سیم کمترین مقدار باشد (مانند دکل های ثابت). این نوع مغزی به علت داشتن بیشترین سطح فلزی ممکن، کشیدگی سیم را به حداقل می رساند. مغزی پلاستیکی نیز در شرایط خاص به کار می رود.
اگر دمای محیط کار بیش از 82 درجه ی سانتی گراد باشد باید از مغزی فولادی (IWRC و WSC) استفاده شود.
از یاد نبریم که استفاده از روغن مناسب و برنامهی منظم روغنکاری، نقش مهمی در افزایش عمر مفید سیم بکسل داشته و در نهایت ضریب ایمنی کار نیز افزایش می یابد.

انتخاب سیم بکسل مناسب

انتخاب سیم بکسل مناسب

شاخص هایی که برای استفاده و انتخاب سیم بکسل مناسب باید رعایت نمود : 1.پایداری در برابر شکستگی 2.پایداری در برابر خستگی خمشی 3.پایداری در برابر خستگی لرزشی 4. پایداری در برابر ساییدگی  5.پایداری در برابر له شدگی و فشردگی 6.توان ذخیره