زنجیر صنعتی الواتور/زنجیر لینکی الواتور/همه چیز درباره زنجیر صنعتی

زنجیر صنعتی

زنجیر صنعتی چیست-کاربرد و مشخصات زنجیر لینکی الواتور

 

زنجیر صنعتی -زنجیر مفصلی چیست؟

سیستمهای  محرک زنجیری مفصلی و لینکی همانند اس در واقع نوعی سیستم چرخدنده انعطاف پذیرند. زنجیر شبیه یک دنده شانه ای با میله دنده بی انتهاست و چرخ زنجیر شبیه پینیون یا چرخدنده متحرک است. سیستمهای محرک زنجیری شبیه سیستمهای محرک تسمه ای و تسمه نقاله ها هستند.

زنجیر الواتور USA

زنجیر الواتور 

زنجیر الواتور را میتوان به این صورت تعریف کرد : در بالابر های آسانسوری سطلی  از زنجیر الواتور به عنوان المان کششی و حمل  کننده که قاشقک ها (سطل ها) را به یکدیگر متصل می کند استفاده میشود.

زنجیر صنعتی

با این تفاوت که این سیستمها انعطاف پذیری کمتر، اما قدرت بیشتری دارند. در این سیستمها از بکسواد کردن یا لغزش، که از مشکلات سیستمهای تسمه ای به شمار می رود، اثری نیست. سیستمهای محرک زنجیری از یک یا چند چرخ زنجیر و یک زنجیر بی انتها تشکیل می شوند.

اصول کار و کاربرد سیستمهای محرک زنجیری 

از سیستمهای محرک زنجیری معمولا برای انتقال توان از یک محور چرخان به محور چرخان دیگر استفاده می کنند. حلقه های زنجیر مفصلی  با دندانه های چرخ زنجیر درگیر می شوند و نسبت سرعت ثابت و مطمئنی را بین چرخ زنجیرهای محرک و متحرک تأمین می کنند. چرخ زنجیرهایی که به یک سمت زنجیر متصل اند در یک جهت می چرخند.

اگر این چرخ زنجیرها به سمت دیگر زنجیر متصل شوند، در جهت مخالف خواهند چرخید. چرخ زنجیرهایی که با زنجیرهای غلتکی کار می کنند باید دست کم دوازده دندانه داشته باشند تا از سایت اضافی، سروصدا و لرزش جلوگیری شود.

اگر تعداد گام زنجیر (فاصله بین حلقه ها) زوج باشد، تعداد دندانه های چرخ زنجیر باید فرد باشد و برعکس. در نتیجه این آرایش یک حلقه خاص هر بار با همان دندانه درگیر نمی شود تا سایش غیریکنواخت و لرزش ایجاد کند. چرخ زنجیر کوچک سبب می شود که شعاع خمیدگی زنجیر کوچکتر شود و در نتیجه زودتر ساییده شود.

حلقه های کوتاه کمتر خم میشوند و برای چرخ زنجیرهای کوچک مناسب اند. زنجیرها را، بسته به میزان بار انتقالی، می توان به صورت یک یا چند رشته نصب کرد. سفتی زنجیر را باید به صورت ادواری تنظیم کرد؛ برای این کار باید یکی از چرخ زنجیرهای اصلی با زنجیرسفت کن را جابه جا کرد. در سیستمهای افقی بهتر است سمت شل زنجیر در پایین واقع شود. زنجیر سفت کنها یا هرزگردها باید در سمت شل زنجیر واقع شوند.

مزایای زنجیر لینکی در مقایسه با تسمه

  1. سیستمهای محرک زنجیری برخلاف سیستمهای محرک تسمه ای، تخت یا جناغی، بکسواد نمی کنند. در نتیجه زنجیرها می توانند نسبتسرعت ثابت و مطمئنی بین محورهای محرک و متحرک ایجاد کنند و بازده آنها بالاتراست، زیرا بر اثر لغزش یا بکسواد توان تلف نمیشود.
  2. سیستمهای محرک زنجیری جمع و جورتر هستند. باظرفیت مفروض، زنجير از تسمه باریکتر است؛ قطرچرخ زنجیرها نیز از قطر فلکه ها کمتر است. 
  3. نصب زنجیر آسانتر است. 
  4. زنجیرها می توانند در دماهای بالاتر کار کنند.
  5. سیستمهای محرک زنجیری برای سرعتهای بسیار پایین، قابل استفاده ترند.
  6. زنجیرها بر اثر گذشت زمان، روغن، گریس یا آفتاب خراب نمی شوند، اما اگر از آنها محافظت نشود ممکن است زنگ بزنند.

معایب سیستمهای محرک زنجیری صنعتی 

  1. سیستمهای محرک زنجیری نسبتأ پرسروصدا هستند.
  2. زنجیرها را معمولا باید به طور مرتب روغنکاری کرد. 
  3. اغلب زنجیرها ناهمراستایی بسیار کمی را تحمل میکنند. 
  4. در مواردی که سیستم باید بکسواد کند، معمولا نمی توان از سیستمهای زنجیری استفاده کرد (موارد استثنا هم وجود دارد).
تسمه نقاله pvc سبز رنگ منجید دار

تسمه نقاله pvc

درچه مواردی از تسمه نقاله پی وی سی استفاده می شود؟ 

تسمه الواتور برزنتی

تسمه نقاله برزنتی  

چه موقع از تسمه الواتور برزنتی استفاده می شود؟

تسمه نقاله لاستیکی

تسمه نقاله لاستیکی

 در چه مواردی از تسمه نقاله لاستیکی استفاده می شود؟