انواع طبلک نوار نقاله | غلتک در کانوایر ها

طبلک نوار نقاله

کاربرد طبلک ها در نوار نقاله ها – معرفی انواع  غلتک  کانوایرها

غلتک نوار نقاله و یا غلتک های درایو و برگشت در نوار نقاله ها تسمه ای از قطعات پر کاربردی هستند. که کار انتفال قدرت و به حرکت در آوردن تسمه با آنها میباشد. آنها تاثیر قابل توجهی روی سطح رویه تسمه نقاله لاستیکی  دارند. برای مثال برای تسمه های فولادی و نخی دار طبلک استوانه ای مناسب است. و برای تسمه  های pvc .برای حرکت پایدار تسمه به یک طبلک با روکش اندکی کروی یا مقطع مخروطی نیاز است.

  متداول ترین نوع طبلک، طبلک فولادی استاندارد است. این طبلک ها در اندازه های بسیار مختلفی ساخته می شوند. از دیگر انواع طبلک نوع پره ای خود تمیز شونده است و در مواردی استفاده می شوند. که مواد تمایل به انباشت روی سطح طبلک را داشته باشند. این نوع طبلک در دنباله و قسمت های انتهایی نوار نقاله ، هرزگرد ها و رولیک ها و در محل وسیله کشش یا طبلک انحراف نصب می شوند.

غلتک های استوانه ای فولادی استاندارد

به انواعی از طبلک های فولادی جوش داده شده صاف و تاجدار اطلاق می شود. این طبلک ها دارای لبه های یکپارچه هستند و به منظور جفت شدن کامل روی محور، بر روی هر یک از دو دیسک انتهایی آنها توپی های فشاری نصب شده است.

 

غلتک های پره ای تسمه نقاله فولادی استاندارد

این طبلک ها  دارای محورهای طولی هستند، که بر روی آنها پره های فولادی و همچنین دو توپی فشاری قرار دارد.از این غلتک ها می توار در بالابر های تسمه ای قاشقکی نیز استفاده کرد. پره ها به فواصلی مساوی روی محیط طبلک قرار گرفته اند. پره ها توسط صفحات فولادی جوش داده شده که تشکیل دو مخروط ناقص را می دهند.، نگه داشته می شوند. به منظور فراهم کردن سطح تماس با نوار، تیغه های مماسی در لبه طولی خارجی هر یک از پره ها قرار گرفته اند. این طبلک ها را به دلیل خروج از مرکز ذاتی، نباید با نوارهای کابل فولادی یا سایر نوارهای مدول بالا استفاده کرد. همچنین برای سرعت نوار بالای ۴۵۰ فوت بر دقیقه توصیه نمی شوند.

غلطک نوار نقاله متحرک

غلتک های معدنی نوار نقاله 

نوعی طبلک نوار نقاله است که ضخامت قسمتهای مختلف آن به منظور ایجاد یک ساختمان خیلی مستحکم، افزایش یافته است. عمدتا برای کارهای معدنی زیرزمینی که محیط نامساعد و هزینه تأسیسات بسیار بالا دارند، کاربرد دارند.

طراحی شفت غلتک نقاله

 

غلتک های مهندسی 

این طبلک ها برای شرایط ویژه و بار بالاتر از حد استاندارد طراحی شده اند. از آنجا که این نوع طبلکها بایستی در لبه، صفحات طرفین و توپی ها مقاومت کافی داشته باشند. برای طراحی مناسب و اقتصادی نیاز به اطلاعات ویژه ای دارند. نوارهای مدرن اغلب با کابل های فولادی یا سایر عضوهای کششی مقاوم و مدول بالا یا برای حمل حجم های بزرگی از مواد، ساخته می شوند.

در کانوایر های هوایی، نوار نقاله های اولیه در معادن روباز، نیروگاه های حرارتی زغالی بزرگ و تأسیسات فرآوری مواد معدنی کاربرد دارند. با توجه به افزایش بارهای وارده به ملاحظات ویژه ای در طراحی طبلک ها نیاز داریم.