معرفی و شناخت قطعات کانوایر های تسمه ای

سه قسمت اصلی، بستر میانی، پولیهای انتهایی و محرکه ها می باشند. تسمه نوار نقاله ناودانی می توانند محدوده طولی از 10 – 20 فوت تا طول هزاران فوت داشته باشند.این کانوایرهای طولانی، از زمینی که روی آن نصب می شوند، تبعیت می کنند. برای این کانوایرها چرخش در گوشه ها و بالا رفتن از تپه ها غیر عادی نیست. طولانی ترین نقاله 9.5 مایل در معدن سنگ آهن کوکو در زیمباوه است.

 

اجزائ کانوایر های تسمه ای

  1. بستر میانی
  2. پولیهای انتهایی
  3. محرکه ها

 

کاربرد رولیک در نقاله

قسمت میانی نوار نقاله از یک سری رولیک رفت و برگشت است. که در قسمت بالایی و زیرین نقاله نصب می شود. رولیکها معمولا یک سری سه غلتکی با طول مساوی می باشند. یکی تخت و دو تای دیگر شیبدار روی دو طرف نقاله است. همانطور که تسمه روی آنها می نشیند آنها تسمه را به شکل ناودان در می آورند. رولیک ها به صورت زاویه ای از 20 درجه، 35 درجه و 45 درجه قرار می گیرند. اندازه غلتکها و ساختار آنها برای کاربردهای مختلف ممکن است تغییر کند.

 

غلتک ثابت و محرک انتهایی کانوایر ها

به خاطر اندازه بسیار بزرگ کانوایر، محرکه های آن نیز بزرگتر است. یک سیستم محرکه مرکزی مشابه محرکه های میانی کانوایر تسمه ای تخت می تواند در هر جایی از طول کانوایر نصب شود، اگر چه معمولا در یک سوم فاصله انتهایی نزدیک به انتهای تخلیه قرار می گیرد. این موضوع بیان می دارد که محرکه ها تقریبا همیشه از نوع محرکه های انتهایی هستند.این موضوع چهار دلیل دارد. اولین دلیل این است که این محرکه ها ارزان ترند .دلیل دوم آنکه پیچیدن تسمه  حول پولی برای ایجاد حداکثر کشش در انتها آسان تر است. دلیل سوم حداقل سازی مقدار تسمه تحت کشش است. و آخرین دلیل آنکه وقتی محصول روی فاصله زیادی حمل شود یا روی یک نوار معدن حمل شود، خدمات الکتریکی موتور وقتی در انتهای کانوایر باشد راحت تر خواهد بود.

 

کاربرد تسمه

به طور مشابه اگر تکه های حمل شده بزرگ و سنگین باشند تسمه باید بتواند در برابر ضربات وارده مقاومت کند. تسمه در کانوایرهای تسمه ای  معمولا گران ترین المان و قطعه یدکی می باشد. بنابراین مهم است که خریدار کانوایر مطمئن شود تسمه زیادی نخرد، ولی این به معنی آن نیست که تسمه را نباید به قدر کافی خرید، زیرا قلب کانوایر است.

سازندگان کانوایر باید بتوانند به شما نشان دهد که به چه دلیل تسمه خاصی برای کاربرد شما انتخاب شده است. همانطور که ذکر شده بر عکس کانوایرهای تسمه تخت، کانوایرهای تسمه ناودانی می تواند از پیچ های هم افقی و هم عمودی عبور کنند. در قوس افقی، شعاع انحنا باید به قدر کافی بزرگ باشد تا از جدایش تسمه از هرزگرد جلوگیری کند. هرزگرد می تواند برای کمک به نگه داشتن تسمه به یک سمت کج شود. معمولا شعاع انحنای قوس های افقی بین 1 تا 2 کیلومتر است.

قوسهای عمودی نیز محدودیتهای مشابه دارند. قوس مقعر در پایین تپه باید به قدر کافی بزرگ باشد تا از بلند شدن تسمه از روی هرزگرد ممانعت کند. در بالای تپه، قوس محدب باید به قدر کافی بزرگ باشد تا بار روی تسمه کانوایر باقی بماند. ملحقات متنوعی وجود دارد که در کانوایرهای تسمه ای ناودانی استفاده می شود. قیف، سرسره و کانال های تخلیه، تمیزکننده تسمه، هرزگرد جانبی و پوشش های کانوایرها از جمله این ملحقات هستند.

 

تمیز کننده های  بلت و تسمه

تمیز کننده نوار می تواند تیغه های کاردک باشد که به زیر تسمه برای تراشیدن هر گونه محصول چسبیده فشار داده می شود. برس دوار نیز برای تمیز کردن تسمه گشت  استفاده میشود. چندین طرح هرزگرد برگشت وجود دارد که تسمه را هنگامیکه از روی آن عبور می کند تمیز می کند. تمیز کننده معمولا پشت پولی بالایی نصب می شود. هرزگردهای جانبی، غلتکهای کوچکی هستند که به صورت عمودی نصب شده اند و تسمه را در وسط کانوایر حفظ می کنند.

آنها را می توان با یک کلید حدی مجهز کرد به طوریکه اگر تسمه از مسیر خود زیاد فاصله گرفت پیغامی ارسال کند. پوشش کانوایر وقتی استفاده می شود که لازم باشد محصول که به محیط خارجی حمل می شود، از باد بارندگی محافظت شود. این موضوع در جابه جایی غلات، نمک سنگ، مواد پودری که در برابر رطوبت یا وزش باد آسیب می بیند، مهم اس