لاستیک های نسوز  یکی از کارآمد ترین بلت ها برای  انتقال مواد پخت و جابجایی انواع مواد ،داغ گلوله ها کلینکر مواد ،شیمیایی ،کودها سیمان و سایر مواد با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
از بلت های مقاوم در برابر حرارت زمانی استفاده میشود که دمای مواد انتقال یافته از 60 درجه سانتیگراد بیشتر شود استفاده از نوار های مقاوم در دما عملی تر و مقرون به صرفه تر است.
.
بلت های نسوز و مقاوم در برابر حرارت لاستیکی
 
 

تاثیر حرارت بر روی لاستیک نسوز

از بین تمام خواسته هایی که بر روی تسمه نوار نقاله های لاستیکی و pvc اعمال میشود گرما معمولا نابخشودنی ترین و آسیب رسان ترین است . محیطهای با دمای بالا روند پیری را تسریع کنند که باعث سفت شدن و ترک خوردن لاستیک می شود.
گرما همچنین اثرات مضر جدی روی لاشه کمربند دارد زیرا به چسبندگی بین روکش و لاشه و بین لایه های پارچه موجود در لاشه آسیب میرساند. این به معنای واقعی کلمه باعث از هم پاشیدگی کمربند می شود.
این معمولاً به عنوان لامیناسیون نامیده می شود. از آنجایی که لاستیک به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما سخت تر و انعطاف پذیرتر میشود .
استحکام کششی و ازدیاد طول در هنگام شکست میتواند تا 80% کاهش یابد. این به طور موثر قدرت عملیاتی و انعطاف پذیری آن را از بین میبرد در عین ،حال مقاومت در برابر سایش میتواند تا %40 یا بیشتر کاهش یابد.

ترکیبات و مشخصات لاستیک نسوز و مقاوم در برابر حرارت

پوشش رویه بلت های نسوز از ترکیبات بوتیل برومو -کلروبوتیل یا EPDM ساخته و تولید می شوند.
و درجه حرارت 200در جه سانتی گراد را تحمل می کنند. برخی ترکیبات با فرمول ویژه بر پایه SBR در درجه حرارت های کمتر از 200 درجه سانتی گراد کاربردی هستند.
برخی دیگر از تسمه نقاله های نسوز با پوشش سیلیکون  یا ویتون (پلمیر فلوئورو کربن) به خوبی تا 700درجه سانتی گراد مقاومت می کنن

انواع لاستیک ها ی نسوز

1- بلت نسوز CHR-100

  • محدوده دمایی مواد کمتر از 200 درجه سانتیگراد.
  • محدوده دمای سطح تسمه 80 تا 100 درجه سانتی گراد
  • SBR  لاستیک پوش
امکانات : دارای ترکیب لاستیکی 100-CHR گرید با کیفیت عالی با مقاومت سایشی و SBR حرارتی بسیار خوب برای تحمل مواد داغ تا دمای 200 درجه سانتیگراد است. این درجه در برابر انواع کاربردهای حرارتی بسیار مقاوم است و خدمات خوبی برای گلوله های سنگ ،آهن ،ماسه ریخته گری، کک، سنگ آهک و غیره ارائه می دهد.
 
 
 
 2-  نسوز  CHR-150
 
  • محدوده دمایی :مواد 150 تا 350 درجه سانتی گراد
  • محدوده دمای سطح تسمه 100 تا  150 درجه سانتی گراد
  • لاستیک پوشش EPDM
امکانات : دارای یک ترکیب کمربند 150-CHRدرجه داغ از لاستیک اتیلن پروپیلن است. که مقاومت حرارتی عالی را برای حمل مواد داغ بدون ترک ایجاد می کند.
این درجه از تسمه برای مواد پودری مانند محصولات سیمانی سنگ آهک ،ریز خاک رس، سرباره آسیاب فولادی و غیره مناسب است.
 

 3- بلت نسوز  CHR-200

  • محدوده دمایی :مواد: 150 تا 450 درجه سانتی گراد.
  • محدوده دمای سطح تسمه: 120 درجه سانتیگراد – 180 درجه سانتیگراد  EPR :لاستیک پوشش
امکانات : با کیفیت ترین نوع 200-CHR درجه نقاله موجود برای حداکثر مقاومت در برابر EPR حرارت است .
این درجه از تسمه فرموله شده است (لاستیک اتیلن پروپیلن ) که مقاومت حرارتی و چسبندگی بالایی را برای حمل کلینکر سیمان ،داغ فسفات سنگ معدن داغ و کودهای شیمیایی داغ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

تسمه نقاله نسوز

ورق سیلیکون یا لاستیک نسوز سیلیکون یا رابر سیلیکون یا  ، به دلیل داشتن مزایایی چون: مقاومت در برابر گرما ، کارایی مطلوب در دمای زیر صفر، خواص خوب عایق الکتریکی، حفظ کشسانی، ثبات خواص در گستره وسیعی از دما، مقاومت در برابر اب و چسب و داشتن مجوز گرید بهداشتیA باعث شده کاربرد های بسیار متنوع در صنایع مختلف داشته باشد.