منجید تسمه نقاله های نخی

منجید تسمه نقاله چیست؟اسکلت نوارنقاله

منجید تسمه نقاله بخش اصلی تسمه نقاله است که کار عمده را انجام می دهد. اسکلت نوار نقاله عضو کششی در نوار نقاله لاستیکی و pvc و تأمین کننده اصلی مقاومت در مقابل پاره شدن ،ضربه نگه داشتن بار و حفظ اتصالات مکانیکی است. بیشترمنجید های تسمه نقاله از یک یا چند لایه الیاف بافته شده تشکیل شده اند که به آن ها نوارهای الیافی و تسمه های منجید دار می گویند . از اسکلت و منجید های خیلی مقاوم کابل فولادی یک لایه نیز استفاده می شود.  بسته به نوع و یا وظیفه مورد انتظار از یک نوار، اسکلت ها و منجید های مختلفی وجود دارد.

 
 

منجید تسمه نقاله چیست؟0تا100اسکلت نوارنقاله ها 

ابداع الیاف مصنوعی خیلی مقاوم پلی استر نایلون آرامید تحول بزرگی در ساختمان نوارهای نقاله ایجاد کرده است. اگرچه برخی لاشه های نخی چندلا هنوز مورد استفاده قرار میگیرند اما تکنولوژی نوار نقاله های وظیفه سنگین بر مبنای ساخت تسمه نوارنقاله  پلی استر و نایلونی کملا با مقاومت معادل ۷۵ ۱۱۰ ، ۱۵۰ و ۲۰۰ پوند بر اینچ عرض نوار (PIW) است.

 اسکت در نقاله های لاستیکی و پی وی سی

اسکت در نقاله های لاستیکی و پی وی سی انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز و کار برد منجید تسمه نقاله مورد استفاده قرار میگیرند.در صورت تمایل شما میتوانید برای مشاهده لیست قیمت تسمه نقاله مشخصات به صفحه تسمه نقاله/0تا100تسمه نوارنقاله مراجعه فرمایید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره منجید تسمه نقاله آردسازی و اسکلت نوار نقاله میتوانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

1-منجید و اسکلت های تار مستقیم که از اوایل دهه ۱۹۸۰ عرضه شده اند درنوار نقاله های کملا یا سبک تر استفاده شده اند.

2-منجید های متراکم یا در هم بافته شده بافت طنابی تسمه برای رسیدن به کشش بالاتر و برای شرایط کاری سنگین و در منجید و اسکلت نوارهای PVC استفاده میشوند. 

3-سیم ها یا کابل های فولادی در اسکلت تسمه نقاله استیل کورد انواع جدیدتر منجید در رشته های آرامید در نقاله های با کشش فوق العاده کاربرد دارند.

4-منجید بافته یا در هم بافته از رشته های پلی استر الیاف نخی استاندارد یا مخلوطی از آنها معمولاً در منجید تسمه نقاله  سبک وزن ،لاستیکی ، تسمه نقاله PVC یا اورتان ها کاربرد دارند.

منجید نخی تسمه نقاله

منجید تسمه نقاله نخی -انواع تسمه های نخدار تسمه های چند لایه

منجید تسمه نقاله چندلا معمولاً از سه یا چند لا یا لایه از الیاف بافته شده در تسمه لاستیکی که توسط یک ترکیب ،الاستومری به هم چسبانده شده اند تشکیل شده است. از نظر عملی تعدادلاهای منجید تسمه نقاله معمولاً به حداکثر هشت لا محدود می شود. نوارهای چندلا بر اساس درجه کشش با علامت MP استاندارد میشوند. این نوارها پرکاربردترین نوع نوار از اواسط دهه ۶۰ بوده اند اما امروزه غالباً توسط نوارهای کم لا جایگزین شده اند.
کم لا – این نوارها از لاشه هایی با تعداد لاهای کمتراز نوارهای معمولی تشکیل شدهاند یا اینکه بافتهای خاصی دارند که مفهوم لا را ندارد. 

اسکلت تسمه نقاله های الیافی این نوارها از الیاف مصنوعی مقاوم مانند نایلون پلی استر یا ترکیبی از آنها با بافت ساده یا با طرحهای خاص تشکیل شده اند. بافت لاهای آنها ساده یا تار مستقیم است کاربرد آنها همانند نوارهای چند لاست.

اسکلت نوار نقاله کابل فولادی

اسکلت نوار نقاله کابل فولادی و از مهم ترین دلایل ساخت تسمه نوار نقاله سیمدار   با کابل فولادی مقاومت بسیار عالی این تسمه ها در برابر کشش و ضربه میباشد.از این تسمه لاستیکی در معادن روباز و زیزمینی و نقاله های طولانی و حمل کانه های سنگین و سنگ های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

 اسکلت این نوع از بلت های کابل فولادی به این شکل است که از کابل های فولادی انعطاف پذیر که داخل لاستیک جا داده شده است تشکیل میشود. و یک لایه مخصوص لاستیکی در اطراف کابل ها لاستیک و سیم را به یکدیگر میچسباند. تسمه لاستیکی کابل فولادی از انواع مختلفی دارد. مانند  1- تار و پود میتواند از سیم باشد -2-رشته های تار سیم و یک لایه الیاف -3 فقط به صورت رشته های تار از کابل فولادی تشکیل می شوند.

منجید تسمه نقاله های آرامید

 

منجید تسمه نقاله آرامید و بلت های تقویت این نوارها توسط الیاف آرامید که در واقع تلفیقی از واژههای آروماتیک و پلی آمید است انجام میشود. اسکلت نوار نقاله های آرامید رقیب فنی اسکلت نوار نقاله های کابل فولادی هستند و با نام تجاری Kelvar در اوایل دهه 70 توسط شرکت دوپانت به بازار عرضه شدند.
مقاومت کششی اسکلت و منجید تقریباً معادل سیمهای فولادی ،دارند اما اضافه طول آنها بیشتر ،است وزن سبکتر دارند و در مقابل خوردگی کاملاً مقاومند. عیب عمده این  اسکلت نوار نقاله ها  استحکام پایین در اتصالات آنها است. اسکلت نوار نقاله آرامید برخلاف منجید تسمه نقاله نوع کابل فولادی و همانند نوع الیافی از یک یا چندلا الیاف تشکیل شده است. اگرچه مقاومت کششی بالایی دارند و سبک هستند اما در عوض شکننده اند و در مقابل فشار جانبی و اصطکاک آسیب پذی هستند.
 

اما وظیفه اسکلت تسمه نقاله

 تحمل نیروهای کششی لازم برای شروع و ادامه حرکت است. این رشته ها از الیاف طبیعی مصنوعی کابلهای فولادی یا در انواع جدید از الیاف پلی آمید تشکیل شده اند.
از کاربرد لاشه و اسکلت میتوان به: مقاومت دربرابر کشش و ضربه ،جلوگیری از پاره شدن تسمه،برای اتصال مکانیکی تسمه و همچنین نگاه دشتن و حمل بار اشاره کرد.
 
 آنجا که کار اصلی پوشش حفاظت از لاشه است لذا بایستی در مقابل فرسودگی ناشی از سایش و کنده شدن سطح تسمه مقاومت داشته باشد . پوشش رویی بایستی ضخیمتر  پوشش زیرین باشد زیرا بیشتر در معرض سایش قرار می گیرد.
 

چسباندن پوشش تسمه نقاله به منجید تسمه نقاله

 
چسباندن پوشش تسمه های لاستیکی و پی وی سی و همچنین برای چسباندن اجزاء مختلفمنجید تسمه نقاله از ترکیبات لاستیکی یا شبه لاستیکی استفاده می شود.
این ترکیبات با مخلوط کردن لاستیک ها و الاستومرها با مواد شیمیایی گوناگون تولید میشوند. بنا به تعریف «الاستومر» یک ماده الاستیک شبه لاستیک است.
در مورد نوار باربری این واژه به تمام مواد ترموست که برای ترمیم نیاز به زمان و درجه حرارت مشخص دارند اطلاق میشود.
لاستیکهای طبیعی و مصنوعی همچنین مواد ترموپلاستیک مانند پلی وینیل کلراید (PVC) از این جمله اند نوارهای فوق العاده مقاوم در مقابل سایش نیز برای استفاده در معادن روباز توسعه یافته اند.