ماشین آلات در کارهای عمرانی

ماشین آلات عمرانی

فرایند صنعتی شدن، موجب استفاده فزاینده از ابزار، تجهیزات و ماشین آلات شده است. وقوع انقلاب صنعتی ( ۱۸۳۰-۱۷۶۰میلادی) در انگلستان با اختراع ماشین بخار در سال ۱۷۸۲ توسط جیمزوات و انتقال تکنولوژی ساخت این ماشین به دیگر کشورهای اروپایی و نیز استفاده از نیروی محرکه مکانیکی و الکتریکی، موجب تبدیل کارهای دستی به ماشینی گردید و باعث تقسیم کار، افزایش بهره وری و سرعت بیشتر در انجام کارهاشد.

که یکی از نتایج نامطلوب آن افزایش خطر در محیط های کاری بوده است. به مرور، استفاده از انرژی ماهیچه ای به حداقل رسید و هم چنین به جای استفاده از انرژی باد، حیوانات و جریان آب، استفاده از انرژی بخار (توربین بخار) و انرژی سوخت بنزین، گازوئیل و…) معمول شد.

زنجیر الواتور USA

زنجیر الواتور 

زنجیر الواتور را میتوان به این صورت تعریف کرد : در بالابر های آسانسوری سطلی  از زنجیر الواتور به عنوان المان کششی و حمل  کننده که قاشقک ها (سطل ها) را به یکدیگر متصل می کند استفاده میشود.

ماشین آلات چیست؟

به طور کلی ماشین آلات مجموعه ای از قطعات مانند( تسمه نوار  نقاله ها )  یا اجزای مرتبط به هم است. که حداقل یکی از آن قطعات متحرک بوده و نیز مجهز به سیستم فعال کننده مناسب، سیستم کنترل کننده و مدارهای قدرتی و غیره می باشد که برای کاربری خاصی به هم پیوسته اند. هم چنین اصطلاح ماشین آلات، مجموعه ای از ماشین ها را پوشش می دهد که برای رسیدن به یک نتیجه یکسان طوری ترتیب یافته و کنترل می شوند.

که عملکردشان به صورت واحد برای کل مجموعه منظور می گردد و معمولا اموری را انجام میدهند . که از توان نیروی عضلانی انسان خارج است و به راحتی و با دقت و سرعت و در فاصله زمانی کم این امور را انجام می دهد. برخی قطعات معمولا قابلیت تحرک دارند و برخی ثابت هستند و قابی را برای قسمت متحرک به وجود می آورند که مسلما یک برتری مکانیکی در انجام کار در ماشین نسبت به انسان محسوب می شود.

کار ساختمانی سنگین نیازمند ماشین آلات با ظرفیت بالا یا با حجم بالا می باشد. این نیازمندیها معمولا با حجم وسیعی از کار برای انجام گرفتن و زمان بالا برای اتمام کار توأم می گردند. از آنجا که یک پروژه عمرانی از عملکرد مجموعه زیادی از تجهیزات و نیروی انسانی که در ارتفاعات، روی آب، روی زمین و یا زیر زمین مشغول به کار هستند شکل می گیرد، در نتیجه می توان گفت که کارهای عمرانی بالقوه خطرناک هستند.

امروزه به تنهایی حدود یک میلیون ماشین سنگین در ایران به کار مشغول هستند. شرکت های عمرانی راهسازی و ساختمانی بزرگترین استفاده کننده ماشین آلات سنگین محسوب می شوند. هم چنین، اطلاعات اخد شده از اتاق بازرگانی ایران حاکی از حجم بالای واردات ماشین آلات ساختمانی در ایران است. و روز به روز به اهمیت ماشین آلات افزوده شده و حوزه کاربرد آنها گسترش می یابد. با افزایش ابعاد و پیچیدگی پروژه های عمرانی، نیاز و وابستگی به ماشین آلات ساختمانی سنگین نیز افزایش یافته است.

در دو دهه اخیر، استفاده از ماشین آلات خودکار برای انجام فعالیتها توسعه یافته است. اصول مکانیکی و عملکردی این ماشین آلات در طول زمان تغییری نکرده است. باید توجه کرد عملیات مکانیکی برای انواع متفاوت ماشین آلات، مشابه است.

امروزه فرض می شود اگر برای یک کار خاص ماشین آلات وجود ندارد، می توان آن را طراحی نموده و ساخت. سازندگان ماشین آلات ساختمانی نسبت به نیازهای بازار و مصرف کنندگان بسیار حساس و پاسخگو هستند. در حقیقت توسعه و پیشرفت ماشین آلات ساختمانی سنگین ناشی از نیاز بازار بوده است. در حال حاضر یکی از دلایل حضور موفق پیمانکاران در عرصه های بین المللی، توانایی انعطاف در ساخت و استفاده بهینه از ماشین آلات توسط پیمانکاران ساختمانی عنوان می شود.

بنابراین، می توان گفت که در افق های آینده صنعت ساخت و ساز، توجه به ماشین آلات ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

سیم بکسل/آسانسور-جرثقیل

سیم بکسل چیست ؟

اولین طناب فلزی و سیم بکسل در تاریخ 23 جولای 1834با قطر 18 میلیمتر، با سه استرند و چهار مفتول فلزی ساخته شد. 

آینده ماشین آلات عمرانی

در آینده ای نه چندان دور، رویدادهای قابل توجه زیادی در طراحی و ساخت این ماشین ها پدیدار می شود. استفاده از تکنولوژی های جدید حاصل از کاربرد کامپیوترها، بیشترین و مهم ترین تغییرات در طراحی و کاربرد ماشین ها خواهد بود. کنترل کامپیوتری سیستم ماشین آلات، برای افزایش دقت و کنترل سوخت رسانی و کارایی آن، کنترل آلودگی گازهای خروجی، کنترل سیستم های هیدرولیکی، انتقال قدرت، احساس بار و تنظیم و ثبت کار، صورت می گیرد.

تکنولوژی بی سیم موجب افزایش نظارت و کنترل بر ناوگان ماشین آلات از نظر مدیریت و تولید آنها می شود و سرانجام کنترل از دور ماشین آلات واقعیتی است که از نظر تجاری امکان پذیر می باشد. استفاده از کامپوزیت ها و آلیاژهای جدید که با وزن کمتر، مقاومت بیشتری نشان می دهند، در قطعات ماشین آلات امکان ساختن انواع کوچک تر با قدرت و تولید بیشتر را برای سازندگان فراهم می کند.

 

روندهای آینده تکنولوژی ماشین آلات

بصورت خلاصه، روند توسعه آتی ماشین آلات را می توان در دو گروه تحولات در مدیریت ماشین آلات و تحولات در تکنولوژی ماشین آلات طبقه بندی نمود. برخی از مواردی که به عنوان تحولات آتی تکنولوژی ماشین آلات محسوب می گردند عبارتند از :

  1. توسعه کاربرد کامپیوتر در این صنعت و تأثیر آن در کنترل سیستم های هیدرولیکی، نیت اطلاعات ناوبری و…
  2. توسعه کاربرد تکنولوژی بیسیم و کنترل از راه دور
  3. کاربرد آلیاژهای جدید و کم شدن وزن
  4.  افزایش راندمان و کاهش مصرف و استهلاک
  5.  توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی (هوا، صدا، آب و)
  6.  گرایش به سوخت های پاک توسعه
  7.  روباتیک
  8.  شتاب توسعه ماشین آلات مربوط به تعمیر و نگهداری زیر ساخت ها
  9.  گسترش ماشین آلات خاص

 

روندهای آتی مدیریت ماشین آلات

همچنین، برخی از مواردی که به عنوان تحولات آتی مدیریت ماشین آلات محسوب می گردند عبارتند از :

  1.  مانیتورینگ پیشرفته و افزایش راندمان و عملکرد
  2.  توسعه لیزینگ و سایر روش های مالی در تأمین ماشین آلات
  3.  توسعه بازار به خصوص در کشورهای در حال توسعه
  4.  کاربرد وسیع اینترنت و تکنولوژی های وب محور
  5. افزایش رقابت در اثر جهانی شدن
  6.  ادغام شرکتهای تولید کننده
  7.  توسعه کاربرد روش های مدیریت پروژه در استفاده بهینه از ماشین آلات
  8.   پر رنگ شدن نقش آموزش نیروی انسانی در بهره برداری مطلوب تر از ماشین آلات
  9.   توجه روزافزون به ایمنی و بهداشت حرفه ای در کاربرد ماشین آلات