کاربرد کرپی دوچرخه/مشخصات وانواع آن

کرپی ثابت فرمان دوچرخه

کرپی دوچرخه یکی دیگر از انواع قطعات می باشد که از آن برای اتصال مورد استفاده قرار می گیرد. کرپی فرمان در دوچرخه ها در واقع یک نوع بست می باشد که از آن برای اتصال فرمان به بدنه و تنه ی دوچرخه استفاده می شود.کرپی دوچرخه قطعه ایست که از جوش دادن لوله بصورت یک تکه و دوتکه ساخته می شود.که وسط  فرمان دوچرخه بسته می شود و واسطه ای بین دوچرخه با فرمان است. در دو طرفه کرپی دوچرخه از پیچ و مهره برای اتصال فرمان و تنه استفاده می شود و به دلیل اینکه بین سر ،دوشاخ و فرمان قرار می گیرد،کار انتقال نیرو و جهت گیری تایر ها را به عهده دارد .

کاربرد انواع کرپی دوچرخه

کرپی دوچرخه انواع مختلفی دارد که بسته به مدار دوچرخه ساخته می شود.کرپی دوچرخه در کل دو نوع ثابت و قابل تنظیم شوندگی دارد و میتوان به راحتی آن را بر روی انواع دوچرخه نصب کرد، و براساس زاویه نشستن آن را با پیچ و مهره تنظیم نمود و از دوچرخه سواری لذت برد.

کرپی فرمان دوچرخه مشکی

 

زاویه کرپی فرمان

زوایای کرپی در دوچرخه ها انواع مختلفی دارد.که بسته به نوع دوچرخه این زوایا متغییر است.اندازه بلند یا کوتاهی کرپی دوچرخه و شیب بالا یا پایین بودن آن بستگی به نوع دوچرخه دارد. و در کنترا دوچرخه و آزادی عمل دوچرخه سوار بسیار موثر است.بنابراین تنظیم نبودن کرپی میتواند آسیب های جدی به بدن از جمله کمر وارد کند.

برای مثال زاویه ی کرپی دوچرخه های کورسی کمتر از 90درجه است .ولی در دوچرخه های نوع کوهستان بیشتر از 90 درجه است.همین ارتفاع و طول کرپی فرمان دوچرخه رابطه ی بسیار کمی با زین دوچرخه و عقب یا جلوبودن آن دارد. تنظیم کرپی دوچرخه در دوچرخه ها یکی ار مواردیست که نمیتوان زیاد آن را تغییر داد و تنظیم آن بستگی به انعطاف پذیری بدن دوچرخه سوار دارد. تنظیم قرار گرفتن از قواعد خاصی برخوردار است. که در دوچرخه سواران حرفه ای به اندازه سه انگشت است. یعنی فاصله ی بین قسمت بالایی پایه فرمان و پایه کرپی دوچرخه به اندازه سه انگشت میباشد.تنظیم برای استفاده افراد سالخورده و دوچرخه سواری طولانی مدت این اندازه به پنچ انگشت نیز می رسد.